post-header-photo

Vakantie 2020: IJsland

Ik zou in 2018 al op vakantie naar IJsland, maar was te laat, de hutten op het schip waren al volgeboekt. Omdat ik geopereerd moest worden (en de datum onbekend was) was ik in 2019 weer te laat. Dus begin 2020 de site van Paulusma in de gaten gehouden, wanneer de nieuwe catalogus online kwam (en ik meteen IJsland kon boeken). Maar deze reis staat er niet meer bij… Navraag gedaan bij Paulusma en daaruit blijkt dat deze reis niet meer aangeboden wordt. Erg jammer, want het is een belevenis: met de boot er naartoe (en weer terug), in totaal 13 dagen (per saldo, als je de reistijd eraf haalt 9 dagen).

Maar dit zal niet het 3e jaar worden dat ik niet naar IJsland kan, dus rondgekeken en ik kwam daarbij op de site van Dalstra, in dit geval met het vliegtuig heen en terug en in totaal een 6-daagse reis, van 4 maart tot en met 9 maart (per saldo, als je de reisdagen eraf haalt, want de terugreis kan alleen maar heel vroeg, 4 dagen). Dus hoewel ik liever qua reis en aantal dagen ik de andere reis liever had gedaan, bleek na afloop dat ik hiermee een lot uit de loterij had gekozen. De corona-perikelen waren nog in opstart-fase, dus we konden nog zonder problemen heen en terug reizen. Leuke groep, prima IJslandse gids en buschauffeur, prima reisbegeleidster. En prachtige dingen gezien, geisers, watervallen. In tegenstelling tot de reisgidsen die het over “super-snel wijzigende weersomstandigheden” spreken hebben we 6 dagen heerlijk weer gehad. ‘s Morgens rond de -7 graden, maar met strakblauwe luchten en de zon erbij ging het in de loop van de dag steeds meer richting het 0-punt. Wat een top-vakantie.

IJsland was vroeger niet het eerste land waar ik aan zou denken om op vakantie te gaan, maar met zulk soort filmpjes op Facebook: link en de enthousiaste verhalen van collega’s die er al op vakantie geweest zijn blijkt het een prima vakantieland te zijn!

Deze dagen hadden we onze IJslandse chauffeur Borkür die met zijn tank-bus ons overal naar toe bracht. En een goede verhalenverteller, met natuurlijk wat “sagen” en andere verhalen waarbij je denkt, ik denk niet dat die vrouw echt in een zeehond veranderde 😉 En hij had zijn vaste tekst “and so and so” als hij even wat wilde versnellen in het verhaal. Onze reisbegeleidster Annemarie Aardewerk vormde met hem een prima begeleidings-duo!

Via de Golden Circle, naar de tektonische platen waar Europa en Amerika tegen elkaar schuiven, door de breuklijn heen gelopen, de Strokkur geiser gezien, de prachtige Goldfoss waterval, de Skogafoss waterval, het zwarte strand bij Vik, de basaltblokken die prachtige blokken vormen, de Seljalandsfoss waterval, Reykjavik, met het huis waar Ronald Reagan en Gorbatsjov overlegd hebben, het imposante Harpa concertgebouw, de Hallgrimkskirkja, de Blue Lagoon, warm water wat een soort openlucht zwembad is. En op een avond gaan we op jacht naar het Noorderlicht. Buiten de stad via een smal weggetje naar een rustig plekje. Later weer verder, maar helaas, we hebben het niet gezien. Wel zien we de volgende dag dat er ook bussen geweest zijn die in de sneeuw zijn blijven hangen, dat is ons gelukkig niet overkomen. En in het Noorderlichtmuseum in Reykjavik nog prachtige beelden gezien. Het bier smaakte prima in het hotel.

Naturlijk had ik weer een boek van Stephen King mee: Dodelijk Dilemma en dat was weer 1 waarbij je wilt blijven doorlezen. Afsluitend hebben we nog met zijn allen gegeten in een restaurant in de haven van Reykjavik. Het was een top-vakantie!

Hier nog een indruk van IJsland (het was nog winter, ‘s morgens vroeg rond de -7, maar overdag de zon erbij en oplopend richting 0 graden).

Toeval of niet, toen de vakantie dichterbij kwam, kwam ik ook steeds artikelen in bijlages van de krant tegen over IJsland. Dus hierbij nog even de linkjes die ik daarin tegen gekomen ben:

iceland.is, de officiële website van het land IJsland

visiticeland.com, ga jezelf alvast voorbereiden met leuke activiteiten die je kunt gaan doen

safetravel.is, ga je zelf rijden of op eigen houtje het land doorkruisen? Lees dan eerst deze site door!

en.vedur.is, het IJslandse KNMI

road.is, de IJslandse ANWB (o.i.d.) waar je kunt zien hoe de wegen zich houden. Is het glad? Ook webcams van wegen.

statice.is, het IJslandse bureau voor de statistiek

en.island.is, een website voor burgerzaken (registratie gegevens)