post-header-photo

Vakantie 2018: Italië (Gardameer, Verona, Venetië)

Meestal publiceer ik redelijk snel een blog-artikel na mijn vakantie, maar ik zie dat ik dit voor mijn vakantie van vorig jaar (nog) niet gedaan heb. Omdat ik nu toch met de foto’s bezig was (t/m 24 januari kun je met code MORE4LESS maximaal 96 extra pagina’s gratis toevoegen bij Albelli) ook meteen dit blog uitgewerkt, want het was wederom een zeer geslaagde vakantie!

Dinsdag 21 augustus

Een reisdag. Voor 8.00 uur sta ik in Grou te wachten, de bus is mooi op tijd. In Heerenveen is een medereizigster haar tas vergeten, deze ligt nog in de bus. We rijden eerst naar het busstation in Heerenveen. Duurt even, de tas is gevonden, is nog in de bus en onderweg naar Steenwijk. Wij gaan naar station Wolvega waar die bus later langs komt. De bus komt, ze heeft haar tas weer terug, maar de beurs blijkt leeg gehaald… De beelden worden veilig gesteld voor aangifte. We hebben een gemengde reisgroep, de oudste is 80 jaar, de jongste 15. Rond 18.30 uur zijn we in Ditzingen, hotel Blankenberge. Na het eten naar de kamer want er is niet echt een plekje om te zitten, dus maar terug naar de kamer. Naar Indiana Jones, Temple of Doom gekeken. Duits nagesynchroniseerd, daar word je niet echt vrolijk van…

Woensdag 22 augustus

De volgende reisdag, om 8.30 uur vertrekken we. Het is 26 graden. Om 10.50 uur hebben we een koffiestop. Om 12.00 uur in Oostenrijk. Om 13.30 uur hebben we pauze in de buurt van Tirol. Prachtige omgeving. Om 15.30 uur nogmaals een break, in Italië, een ijsje genomen. Het is heet, 33 graden. Om 17.45 uur zijn we bij het hotel, Antares in Villafranka. Er zit een vliegveld in de buurt, dus zo nu en dan zien we een vliegtuig overvliegen. Ook een militaire basis, dus je ziet zo nu en dan ook militairen voorbij rijden.

Donderdag 23 augustus

Om 7.00 uur opgestaan, om 7.30 uur in de eetzaal gekeken, maar ik was veel te vroeg. Dus eerst een half uurtje gelopen. Een gebouw / museum van allemaal oude auto’s gezien (spijtig dat ik daar niet geweest ben) en een gebouw met een straaljager op het dak. Om 9.00 uur vertrekken we. Om 10.00 uur zijn we in Bordolino, een korte rondleiding in museum Zeni over wijn. Naar buiten, even bij de wijnranken kijken. Daarna gaan we de kelder in en proeven we daar 3 wijnen (1 witte, 2 rode). Een kelder met allemaal grote hectolitervaten. Hierna rijden we een stukje en kunnen we Bordolino inlopen. Het is warm, veel restaurants en verkoop van kleding, riemen, portemonnees. Hierna nog een ritje in deze omgeving. Om 16.00 uur zijn we terug. Ik neem een biertje en ga op een strandstoel zitten/liggen en relaxed in mijn boek lezen.

Vrijdag 24 augustus

Om 8.30 uur vertrekken we naar Verona. We zijn er al om 9.00 uur, het valt mee met de drukte. De bus op een parkeerterrein, de gids komt al snel en we kunnen de stad in. Via de oude stadsmuur komen we bij de Arena, het Amphitheater. Hier worden regelmatig voorstellingen en concerten vertoond. Ze zijn nu bezig om rekwisieten van Carmen op te ruimen. We lopen door naar het centrum bij de Lamberti toren langs, het pleintje erachter en daarna naar het balkon van Romeo en Julia. We horen zowel het romantische als het echte verhaal. Hierna kunnen we zelf bepalen wat we gaan doen. Met een groepje ga ik terug naar de Arena. Entree is 10 euro, wachtrij valt nog mee. De tribune beklommen (grote rotsblokken) en in de rondgang geweest (en tevens sanitaire stop). Daarna nemen we in een vlakbij gelegen winkel een broodje en wat drinken. Rest van de groep gaat richting de rivier, ik ga terug naar het centrum om de Lamberti toren te beklimmen. 350 treden. Vermoeiend, maar een prachtig uitzicht en een verkoelend briesje. Het is rond de 34 graden. Vervolgens weer naar het parkeerterrein teruggelopen, om 15.30 uur zijn we weer bij het hotel.

Zaterdag 25 augustus

We vertrekken om 9.30 uur naar Sirmione. Tot 13.30 uur hebben we daar gewandeld. De eenden en zwanen komen erg dichtbij. Het begint zo nu en dan te druppen, later valt er meer regen. In een overdekt klein winkelcentrum nemen we wat te eten, ondertussen valt er een hoosbui. We gaan richting het verzamelpunt en zien daar een gouden Rolls Royce op het parkeerterrein staan. We gaan daarna op de boot naar Lazise. Een half uurtje. Het is wel droog, maar het is “diizig waar”, dus niet helder in de verte. Hier nog wat rond gewandeld, cool t-shirt van Einstein gezien, maar helaas niet in mijn maat. Om 16.00 uur zitten we weer in de bus we nemen de toeristische route terug en zijn om 17.00 uur in het hotel, het is nu 22 graden.

Zondag 26 augustus

Om 8.30 uur vetrekken we naar Venetië. Bij het hotel is het weer nog wel ok, maar in de buurt van Venetië is het regenachtig, harde wind en voelt het koud aan, hoewel 20 graden niet echt koud is. Mijn vest heb ik in het hotel laten liggen, dat is wat minder handig. Via een soort afsluitdijk gaan we naar het parkeerterrein. Vier mensen van onze groep blijven in het hotel, omdat ze al eerder geweest zijn. Rond 11.00 uur zijn we met de boot over. Chauffeur René gaat met onze groep mee. Ook de oudsten van de groep gaan met ons mee. Tussendoor is het even droog, dus na het San Marco plein gaan we in een straatje bij een bakker een cappuccino drinken buiten, met een chocoladekoek. Daarna gaan we via allemaal steegjes Venetië ontdekken. Rond het middaguur nemen we wat eten, rest neemt een tosti, ik ga voor de balansdag en houd het bij een cappuccino. Rond half drie lopen we terug naar de boot. We staan bij het water, maar René ziet het, we staan aan de verkeerde kant. In vliegende vaart terug, René belt even om een kwartiertje later te vertrekken, de senioren van onze groep kunnen het net bij houden. Rest is er al, dus de groep is weer compleet. Bij het terug varen zien we ook “gebouwen” van cruiseschepen liggen, niet normaal. We zijn rond 17.45 uur terug. Met een biertje op het terras in het zonnetje het laatste deel van mijn boek gelezen.

Maandag 27 augustus

De eerst terugreis-dag. We eten om 6.45 uur. Om 7.30 uur gaan we weg. Anders zou het 9.00 uur zijn, maar we nemen een afwijkende route. Onderweg zien we dit keer in de verte wel bergen met sneeuw.  Om 14.00 uur zijn we op de grens van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bij het Bodenmeer, het bloemeneiland. Het is alweer 28 graden. We lopen hier 1.5 uur rond. Nog 3 uur rijden naar Ditzingen. Zelfde soepje, varkenslapje. Toetje is bessen met room, weinig enthousiaste liefhebbers in onze groep. We blijven met een groepje zitten aan de tafels waar we ook gegeten hebben en zo wordt het nog een gezellige avond. Hoef ik ook geen nagesynchroniseerde tv te kijken 😉

Dinsdag 28 augustus

Vertrek om 8.05 uur, het is 19 graden. Om 10.00 uur hebben we onze eerste stop. Binne zegt tegen me als we weer in de bus gaan instappen dat we wat voor de chauffeur moeten regelen. Nu had ik hier een mooi spaarpotje gezien, dus bij de volgende stop om 13.00 uur gekeken, daar zijn ze ook te koop. Spaarpotje rond in de groep, in de bus een kort gedicht uitgewerkt. Bij het vertrek uit Ditzingen zagen we een joekel van een file van vrachtwagens aan de andere kant, onderweg komen wij zo nu en dan ook wat filevorming tegen, voordeel is dat we de vrachtwagens mogen/kunnen inhalen. Om 16.15 uur zijn we bij de Keet van Heerde. Eerst René bedanken, daarna de groepsfoto en daarna prima eten. Om 19.05 word ik uitgezet bij de carpoolplaats bij de Waldwei. Die hele vakantie wat zitten en bier drinken, het wordt tijd voor wat compensatie-beweging, ik ben zo naar huis gelopen. Beetje onhandig met die kartonnen doos met 2 flessen witte wijn 😉 Na een uurtje ben ik thuis. Wederom een zeer geslaagde vakantie!

Foto-album staat hier: link.