Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

De meeste mensen zullen deze slogan wel herkennen, het is de slogan van de belastingdienst. Omdat ik vorig jaar een participatie heb genomen in New Kids Nitro heb ik me vorig jaar laten inschrijven als startend ondernemer. Begin maart kreeg ik van Eyeworks een mail met instructies hoe ik de belastingaangifte 2011 in moest vullen. In deze brief stond dat ik daarvoor in kon loggen met de gegevens die ik van de Belastingdienst had ontvangen toen ik me ingeschreven had.

Inloggegevens die ik had ontvangen? Die heb ik niet ontvangen…

Dus bellen met de Belastingtelefoon. De persoon die me te woord staat constateert dat ik niet als startend ondernemer geregistreerd sta. Dus de brief is onderweg ‘ergens’ kwijt geraakt of er is iets anders fout gegaan bij de Belastingdienst, zijn advies is om die aanmeldformulieren nogmaals in te leveren. Omdat ik naast het belastingkantoor werk heb ik dit keer de brief persoonlijk ingeleverd. -1 omdat mijn initiële aanmelding weg was, +1 omdat de persoon bij de Belastingtelefoon me goed geholpen heeft.

Toen duurde het weer een week en kreeg ik nog steeds geen inloggegevens. Wederom bellen met de Belastingtelefoon. Deze persoon kon me melden dat ik inmiddels wel als ondernemer geregistreerd stond, hij zou ervoor zorgen dat ik de inloggegevens thuisgestuurd kreeg. Het liep inmiddels naar 1 april, dus ik vroeg me af of dit nog wel op tijd binnen zou komen. Maar goed, het is niet mijn fout. Wel mijn persoonlijke belastingformulier ingevuld en opgestuurd. -1 omdat degene die me geregistreerd had me die gegevens niet automatisch had gestuurd en ik er zelf weer achteraan moest bellen, +1 omdat wederom de persoon van de Belastingtelefoon me weer goed geholpen heeft.

Toen had ik de gegevens, kon ik inloggen en ging ik naar de digitale omgeving. Je raadt het al, hier stond dus NIET het digitale formulier klaar voor de aangifte 2011. Zucht. Gebeld met de Belastingtelefoon, kreeg van de persoon te horen dat de Belastinginspecteur het niet noodzakelijk vond dat ik een IB2011 in moest vullen en dat als ik dat wel wilde, ik bezwaar moest indienen. Tsja, die invulinstructies van Eyeworks waren duidelijk en ook in hun mail gingen ze er (volgens mij vanuit) dat dit ingevuld moest worden, dus maar een brief gestuurd. Hier kreeg ik een e-mail als reactie op dat ik even moest bellen om dit te bespreken. Aantal keren gebeld, ben die persoon misgelopen (was er niet, of bezoek aan bedrijf), dus vervolgens de e-mail van Eyeworks doorgestuurd met daarbij de opmerking dat ik hun instructies volg en ik daarom dat bezwaar ingediend heb. -2 omdat ik zelf weer actie moest ondernemen en omdat ik na die laatste e-mail geen respons meer heb ontvangen.

En nu? Nou, het formulier is niet beschikbaar in mijn digitale omgeving. Ik laat het er eerst bij, dan maar geen inkomstenbelastingformulier invullen. Ik ben benieuwd hoe het gaat op het moment dat de boel afgerond is en we als ‘participanten’ ons gaan uitschrijven als ondernemer, hopelijk is het dan een kwestie van uitschrijven en klaar. En niet dat je zelf weer x keer moet bellen met de Belastingtelefoon.