post-header-photo

KIVI: Is data een must of een nice to have en wat betekent het gebruik ervan voor de toekomst?

Op 12 augustus ontving ik een e-mail van KIVI (Koninklijk Instituut Van Ingenieurs) dat er in samenwerking met zustervereniging KNVI (Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals) een event georganiseerd wordt, Super Tuesday 7 september: een talk over Data en Sport.

Online via Zoom te volgen, maar ook op locatie: in het official F1 Racing Centre in Utrecht. En als je dat doet, dan krijg je naast het praatje van Luuk Figdor (betrokken bij de F1 met AWS van Amazon), Tim Coronel en Allard Kalff die het over de menselijke data en de data van de motoren hebben ook de mogelijkheid om te racen in een simulator. Kuipstoeltje, stuurtje, pedalen, groot scherm voor je neus en racen maar!

Om 12.00 uur vertrok ik naar Utrecht (iets aan de late kant), maar rond 13.40 uur was ik binnen, dus ruim op tijd. Na de instructie gaan we een 5-tal rondjes rijden, daarna een kwalificatie om je een startplek te geven voor de “echte race”. Die in dit geval een kwart van een echte race is, dus 18 ronden (voor de nummer 1, ik heb 17 rondes gereden). Ik start op de 13e plek en eindig op de 8e, daar ben ik niet ontevreden over. En ook hier geldt, hoe langer je rijdt, hoe beter het gaat. En ja, we kozen deze keer voor circuit Zandvoort!

Na een drankje en sanitaire stop gaan we naar onze stoelen, Luuk doet hier zijn verhaal. Namens AWS worden er voor de F1-organisatie tig metingen, camera-opnames e.d. uitgevoerd en dat levert een lijst met mooie getallen op. In één weekend krijg je het volgende: 20 coureurs, daardoor 40 on-board camera’s die uitzenden. 305 kilometer die gereden wordt binnen maximaal 2 uur. 50 camera’s rond de track, UHD, RF, mini camera’s, high speed camera’s en een heli cam. In elke auto zitten 120 sensoren die elke seconde meer dan 1.1 miljoen data points registreren. En dat levert het mooie aantal van 40 terabyte aan data na een weekendje racen op. Zo! En we zien nog even hoe van tig camera’s de beelden op een muur van schermen komt, op het hoofdkwartier in Engeland en de director daar uiteindelijk bepaalt welke beelden uitgezonden worden. Ook laat Luuk de cijfers, metingen, voorspellingen zien, zoals de “undercut”, waarbij door op het juiste moment een pit-stop uit te voeren je kunt zorgen dat je voor je concurrent op de baan komt.

Tim en Allard hebben het over de autosport in het algemeen, we zien een V-8 motor met aansluitingen waarop gemeten wordt (lekker geluid). We zien een filmpje met Tom Coronel die het tijdens Dakar zwaar heeft (auto in de soep). We krijgen ook nog even een mooi lijstje wat de “racerij” de mensheid gebracht heeft. Er wordt geklaagd over duurzaamheid en nut e.d. van bijvoorbeeld de ruimtevaart: satellietnavigatie, rookmelders en de oorthermometer. Dat geldt ook voor het racen in auto’s: in dit geval luidt de lijst: de achteruitkijk spiegel (zat er niet in, monteur zat naast de bestuurder en moest kijken wie er achter je reed), ABS, ESP, het gewicht van de auto en de verschillende soorten banden. Link van Tim: link.

Na een snelle verloting (een winnaar van een zilver arrangement bij het F1 centre en een winnaar van het mogen rijden met een BMW E36 325i met 200pk en instructeur voor 2 uur) kunnen we aan tafel. De rest heeft een lekkere saté, ik heb gekozen voor de overheerlijke burger.

Samengevat; geweldig leuk om hier te rijden, misschien dat ik nog eens terug kom. Een hapje en drankje is ook prima bij het F1 centre, dus voor een personeelsuitje of iets dergelijks: doen!
Er konden 50 personen op locatie aanwezig zijn. Helaas heeft de helft zich hiervoor aangemeld, dus er hadden meer mensen bij mogen zijn. Hoewel het nu wel een mooie overzichtelijke (leuke) groep was.