post-header-photo

Een uurtje per week aan de tekentafel

Vroeger, als ik bij mijn pake en beppe te logeren ging, dan was ik aan het tekenen. Of eigenlijk aan het “overtrekken”. Want ze hadden van dat doorzichtige papier, dus ik kon mooi de figuren uit de Suske en Wiske “tekenen”. Later ook nog wel klasgenoten gehad die goed konden tekenen, als ik me het goed herinner kon Peter Weijer heel goed ridders en cowboys tekenen. Mijn “kunstwerken” waren niet altijd geslaagd, ik herinner me nog een Lucky Luke met een haakneus, dat klopte van geen kant.

Later heb ik nog wel eens wat getekend, ook “op de computer”, ik herinner me nog een tekening van Garfield die ik met de muis getekend heb. Maar het printen op de 8086 duurde uren. Wel supertrots dat ik uiteindelijk een versie had van 4 A4-tjes die ik dan aan elkaar kon plakken. Voor een presentatie bij de opleiding Accountancy een tekening van Peter van Straaten op de computer nagetekend. En zo ook nog wel eens een paar tekeningen voor mijn pake en beppe die zoveel jaar getrouwd waren (tekeningetje op de envelop), witgoed-zaak in Wergea die zoveel jaar bestond.

De laatste jaren doe ik daar niets meer mee. En dat is zonde, want het is als met alles: als je het niet onderhoudt, slijt het weg. Ik ben een fan van het programma “Project Rembrandt”, amateurs doen daar aan mee en krijgen elke week een aantal opdrachten. Groepsportret maken, landschap schilderen. Geweldig wat ze kunnen maken. Nu is dat niet iets voor mij (ik heb het hier over tekenen, niet over schilderen), maar de basis is toch eerst tekenen. En een tijd geleden zag ik dat oud-collega Ammer niet alleen fotografeert maar ook prachtige tekeningen maakt: link. En toen dacht ik, ik zou er ook wat meer mee moeten doen.

Eind mei 2021 heb ik daarom het besluit genomen om een Instagram-account aan te maken: @artistyouarepractiseyoushould en deze ook via een “losse site” te delen: tekenaar.dirkhornstra.nl

Ik ben gestart met stripfiguren. Naast het feit dat ik veel stripboeken heb en dus veel keuze heb, zijn stripfiguren in vergelijking met andere dingen natekenen makkelijk: ze zijn duidelijk omlijnd, dus als je de contouren volgt moet het lukken. Dat gezegd hebbende, ook dat is wel moeilijk, want je moet nog steeds de juiste verhoudingen tekenen, als je iets wat je ziet niet helemaal juist overneemt, verschuift ook de rest en moet je gaan improviseren. En handen zijn altijd moeilijk, zowel echte handen die je van iemand (of een foto) na tekent, maar ook van stripfiguren, het worden gauw grote kolenschoppen die uit verhouding zijn met de rest van het lichaam.

Hoewel het een Instagram-account publiek account is moet je (volgens mij) als je de teksten bij een afbeelding wilt zien eerst inloggen bij Instagram, daarom deel ik de tekeningen ook via de site, zodat iedereen het kan zien. Tekeningen voor Instagram maak ik vierkant (omdat ze anders op bepaalde delen afgeknipt worden), op de losse site zie je de afbeelding in het formaat zoals ik ze écht teken.

Dus eerst door met striptekeningen. Er ligt hier nog genoeg op de plank. Daarna door met dieren natekenen. Daarna waarschijnlijk “bekende mensen/wereldsterren”. En dan zien we wel weer. Mijn werk zal nooit zo realistisch worden als dat van @makesalot, maar ik hoop dat ik ooit het niveau van Henk Kuijpers, de tekenaar van Franka kan benaderen.

Deze week heb ik een tekening van Paling en Ko nagetekend (Paling laat een mijn vallen, daarom kijken ze nogal verschrikt…), de afbeelding bij deze blog-post is van een grote map die ik ooit gekocht heb om grotere papieren in te kunnen bewaren. Dat was een stuk blanco karton, ik heb toen een aantal grappige tekeningen van Paling en Ko daarin getekend en ingekleurd.