post-header-photo

Vakantie 2017: Noorwegen

Tijdens de vorige vakanties (2015: Kroatië, 2016: Ierland) waren er meerdere mede-vakantiegangers die een jaar daarvoor met Paulusma naar Noorwegen op vakantie geweest waren en daar allemaal heel positief over waren. Omdat ik toch van plan ben om in zoveel mogelijk van Europa te gaan zien het besluit genomen om dit jaar naar Noorwegen te gaan. Begin dit jaar al een stukje Scandinavië meegenomen door het uitje van TRES, lang weekend Stockholm in Zweden. Mijn inschatting om maar geen korte broek naar Noorwegen mee te nemen was een misvatting, bijna elke dag wel rond of boven de 20 graden, droog weer. Een prachtig land, prachtig weer, leuke groep. Garantie voor een zeer geslaagde vakantie.

Voor mijn mede-passagiers, de foto’s die ik gemaakt heb, de beste manier om ze te bekijken is via Flickr: Noorwegen-album 2017. Als je een foto in origineel formaat wilt hebben, laat dan even weten welke foto je wilt en stuur me een mailtje. Als je een foto bekijkt dan zie je linksonder iets staan als “DSC03355”. Dat is de naam van de foto. De filmpjes zijn hier als playlist op Youtube terug te vinden.

Donderdag 17 augustus

Dit is een reisdag, ‘s morgens rond 6.45 uur instappen en vertrekken, hierna de haltes Drachten, Leek, Groningen en Zuidbroek. In Duitsland hebben we een tussenstop bij een restaurantje bij een tankstation. Paulusma heeft hier een aantal tafels gereserveerd. Een lekkere grote bak koffie, hierna kunnen we weer door. Later nog een tweede tussenstop, heerlijk weer, we staan lekker in het zonnetje te wachten. Later rijdt de bus op de veerboot, hier rijdt ook een trein met wagons op (!!), dit tochtje is maar 45 minuten. In Denemarken rijden we langs veel graanvelden.
Om 18.00 uur zijn we in ons hotel (Hoje Taastrup Quality Hotel). Het zijn allemaal wat grote gebouwen die bij elkaar staan (een soort kazernes?). Van de medereizigers hoor ik dat een getint persoon zich ophield in de buurt van de bus (maar de tas die bleef staan werd op tijd door één van de medepassagiers meegenomen), later hoor ik dat hij ook door de bus gelopen is! In de lounge zijn een paar Chinese hotelgasten die een kamer willen boeken, later hoor ik dat er bij de regels staat “je mag geen eten op je kamer klaarmaken”, dat schijnen veel Chinezen namelijk te doen. Het meisje achter de balie is nog nieuw, dus het gaat allemaal niet zo snel, maar dat maakt niet uit, ik heb vakantie. Van boven nog even mijn boek ophalen, ik hoor en zie dat het buiten nu flink regent. Hierna weer naar beneden. Een biertje en ik begin met het boek van Stephen King. Later krijg ik nog een biertje van de receptioniste, ik vermoed dat dit het biertje was wat overgebleven was. Maakt niet uit, hij smaakt goed.

Vrijdag 18 augustus

We rijden naar Kopenhagen. Hier stapt gids Dirk Evers in . Hij werkt bij Philips en is zo in Kopenhagen komen werken. Hij komt uit België, dus Nederlandstalig. We gaan bij de haven langs waar een marineschip ligt. Iedereen in Denemarken werkt van 8.00 tot 16.00 uur, fulltime. We kijken bij het Koninklijk paleis, Amaliënborg. In de 60-er jaren waren er 4.000 havenarbeiders, dat zijn er nu nog maar 100 omdat alle scheepsbouw naar het buitenland gegaan is. Auto’s met een geel kenteken, dat zijn bedrijfswagens. Een auto bezitten is duur. 50% van de inwoners gaat daarom op de fiets. Parkeren is verhoogd van 2 naar 4 euro per uur. De vuilverbrander is een duidelijk zichtbaar gebouw, het is te groot gebouwd, waardoor er nu afval geïmporteerd wordt. Ook gaan we naar de kleine zeemeermin, waar we al veel Chinezen tegenkomen. Dat zal de rest van de reis zo blijven.

Kleine zeemeermin - Kopenhagen

We zetten Dirk weer af in de stad en rijden dan door naar de veerboot. In 20 minuten zijn we over in Zweden. We rijden hier naar het “kasteel”, een groot landhuis eigenlijk, Sofiero Slott, het buitenverblijf van koning Oscar en koningin Sofia. Eerst aan de voorkant naar binnen, de trap op (onder zit namelijk een restaurant) waar een aantal exposities van kunst zijn, maar ook filmpjes van vroeger en oude portretten. Daarna door de uitgebreide tuin gelopen. Eerst naar achteren, waar je uitzicht op de zee hebt. Hier staat een soort totempaal. Daarna weer terug, het landhuis fotograferen en een rondje door de uitgebreide tuin met fruitbomen en bloeiende planten. Hierna vertrekken we weer. Rond 15.35 uur staan we bij Göteborg in de file. Daar is ook een groot soort pretpark met een grote achtbaan en andere grote attracties waarbij je mensen in de lucht ziet hangen. Het hotel is het Quality Hotel in Sarpsborg. Er rijdt een Porsche over het rondje voor bij de ingang, later blijken er meer te zijn. De sleutel van de kamer die ik krijg is niet de goeie, als ik de deur open doe staan er al open koffers en zie ik een beslapen bed. Terug naar de receptie waar ik een sleutel voor een andere kamer krijg. Ik had even een foto moeten maken, want het meisje wat me helpt heet “Siri”, net als de spraakherkenning op je iPhone. Maar die zie ik later nier meer terug, dus een gemiste kans. Na het eten ga ik naar de grote lounge, ik nestel me hier in een goed zittende bank met mijn boek van Stephen King en 2 biertjes, later komen er steeds meer groepen mensen zitten en ook de kinderen doen een spel met schijven op een grote tafel naast me. Gezellig.

Zaterdag 19 augustus

We rijden om 8.30 uur weg, rond 9.30 uur zijn we in Oslo. Hier stapt onze Vlaamse Gids Hilda in. Ze komen we door wat straatjes waar we politiepaarden zien staan (een aantal van de paarden, er zijn er in totaal 12). Vroeger zijn er veel Pakistani geïmmigreerd. Het kabinet bestaat uit 1 kamer met 100 leden. We rijden naar boven, waar we bij de ski-schans Holmenkollen kijken. Je kunt hier ook “abseilen”, kost iets van 65 euro en wordt door veel vrijgezellen gedaan (we zien ook iemand abseilen). Hierna gaan we naar de beeldentuin, het Vigeland Beeldenpark waar je mensen in al in levensstadia en gemoedstoestanden kunt bekijken. We gaan naar het Raadshuis waar ook de nobelprijzen uitgereikt worden. Hierna krijgen we de mogelijkheid om rond te lopen. Bij het park staan allemaal mensen flyers uit de delen (voor de politieke partijen, i.v.m. de verkiezingen). Ik loop naar een bakkerij waar ik een soort krentenbol koop en loop daarmee richting het Koninklijk paleis. Daar de wisseling van de wacht gezien. Is niet heel indrukwekkend (op een bepaald moment staan ze iets van 5 minuten tegenover elkaar), dus ik besluit terug te lopen.

Koninklijk Paleis - Oslo

Hierna zou ik naar het museum lopen (omdat de gids in de bus het had over Munch en de Schreeuw), maar omdat ik nog maar een klein uur heb, wordt dat te krap. Ik loop terug, bij het gebouw van het Nationale Theater is een bankje in de zon, even genieten van het mooie weer. Rond het verzameltijdstip loop ik terug naar het raadhuis en stap weer in. We rijden dan naar het volgende hotel. Daarbij passeren we Hamar en Lillehammer, waar we het ijsstadion, de Vinkingskipet zien. Zo gaan we over een brug waar een radarboot onderdoor vaart, dat blijkt de Skiblatner te zijn, de oudste radarboot waar nog mee gevaren wordt (van 1856!). Met flink wat haarspeldbochten gaan we een flink eind de berg op. Hier staan een paar hotels, we gaan in het hotel waarbij het dak begroeid is met gras. Het is het Gudbrandsgard hotel in Favang. Bij het eten een Noors biertje, een Pilegrim. Flink schuimend! Na het eten buiten nog even een rondje omlopen, hierbij haal ik later een groot deel van de medereizigers in die ook een blokje omgelopen zijn. Prachtige luchten. Na terugkomst ben ik boven blijven zitten lezen in het boek van Stephen King, ondanks de Israëlische bezoekers die er ook zijn en wel heel erg luidruchtig zijn.

Zondag 20 augustus

We rijden naar Lillehammer. In het openluchtmuseum Maihaugen krijgen we een rondleiding van een meisje dat ook Nederlands kan spreken. Niet alles, dus dan schakelt ze nog wel eens over op het Engels. We gaan eerst een staafkerkje in, daarna een schooltje (waarbij de “jongens” en de “meisjes” gescheiden moeten zitten) en een boerderij waar ze aangeeft waar de personen vroeger zaten (de boer daar, de dienstmeid daar, etc.). Hierna heeft ze een andere groep en loopt terug naar de ingang, de rest van ons loopt die kant ook op.

openluchtmuseum Maihaugen

Ieder loopt voor zich nog even rond, in het andere deel staan wat modernere huizen. Ook nog een locomotief met wagons voor de postbezorging. Een huis uit 1974, en nog een aantal huizen. Mooi om rond te kijken (het weer is nog steeds prima). Hierna gaan we naar Ringebu waar we een kleine staafkerk zien. Deze is in 1220 gebouwd. Vroeger zaten er bijna geen ramen in (die in het park geldt hetzelfde voor), na de reformatie is dat wel gedaan. In 1400 zijn de crucifixen geplaatst. Het doopvont is van speksteen en 1.000 jaar oud. Elke 3e zondag wordt er een dienst gehouden, dit wordt met andere kerken afgewisseld. Opmerkelijk is dat alle graven bloemen hebben. Hierna gaan we naar ons volgende hotel, het Hotel Leirvassbu Boverdalen. De toegangsweg is iets van 10 kilometer. Het regent, de weg is smal (en niet optimaal), het water stroomt flink in de beekjes. We zitten boven de boomgrens, dus we rijden door de “toendra” en de bergen. Vlakbij bergen waar de sneeuw op ligt. We komen nog een paar tegenliggers tegen, maar door de stenen kunnen die uitwijken en zo ruimte bieden. Ook staat er nog halverwege een busje van vakantievierders. Bij het hotel in de buurt staan nog tentjes waar jeugd in bivakkeert. Het is al wat droger, daarom even buiten wat foto’s maken.

Maandag 21 augustus

We drinken koffie bij Jostedalsbreen Nasjonalparksenter. Veel souvenirs te koop en aan de zijkant een flink stromende beek met bruggetje, wat goed is voor een fotomoment. Hierna gaan we door naar het fjord. Op het punt waar we op de veerboot stappen kunnen we nog even rondlopen, zo kunnen we nog even een mooie waterval fotograferen. We varen vervolgens ongeveer 1.5 uur. Zo zien we dus de 7 gezusters (alle 7 nog “ongetrouwd”), de watervallen naast elkaar. Aan de andere kant heb je de “dronken” waterval / the woo-er, de waterval die drinkt omdat hij de gezusters niet kan bereiken. Ook zijn er op de hellingen verlaten boerderijtjes.

Fjorden Geiranger - Hellesylt

Een korte stop in Geiranger, waar ik bij een bakkerij nog even een paar krentenbollen koop. Hierna rijden we naar boven, haarspeldbochten, waar we een dubbeldekker tegen komen en onze chauffeur een eind achteruit rijdt. Een hoog overzichtspunt, waarbij je het fjord waar we doorheen gevaren zijn kunt zien en het cruiseschip wat in de haven ligt. Hierna kopen we een kop koffie bij de oud OAD-chauffeur Bertus en Hendrika, hij woont hier al geruime tijd. Hierachter is ook nog snel-stromend water, dus achter de vangrail gelopen om wat mooie foto’s te maken. We rijden weer terug naar het hotel.  Ik heb opnames gemaakt aan de zijkant en er een time-lapse-filmpje van gemaakt. Met Rouke en Sijke loop ik naar de sneeuw toe, we willen nu toch kunnen zeggen dat we echt bij de sneeuw geweest zijn. Anderen zien marmotjes wegschieten, ik zie er ééntje onder een steen wegduiken. Wietze, Age en Bouko lopen hier ook rond. We halen het. Wel uitkijken met al die stenen. We lopen weer terug naar het hotel, waar ik mijn jas weer naar mijn kamer breng. Beneden nog een biertje gedronken waar we gezellig met een groepje bijpraten. Daarna mogen we weer naar boven om te eten. Ik blijf na de tijd nog even zitten met mijn boek en een biertje, de rest van de groep houdt het voor gezien.

Dinsdag 22 augustus

Het heeft deze avond gevroren! We gaan om 7.30 uur weg. Ik zit op de reisleider-stoel en maak opnames van de toegangsweg met mijn camera, zodat je kunt zien wat voor obstakels (schapen, koeien, slecht wegdek) we tegen komen. We maken een prachtige rit door de Sognefjell-bergpas. We komen uit een tunnel waar bijna rechtstreeks op de veerboot rijdt. We rijden door de Laerdalstunnel, 24.5 kilometer lang. Om de 6 kilometer blauwe lichten om de bestuurders “scherp” te houden. We moeten meteen instappen in de trein van de Flam-spoorlijn, dus geen tijd om te “sneupen” bij de outlet. Hoewel het een hoog gewaardeerde treinrit is, valt ons deze wat tegen. Redelijk veel tunnels (dan zie je niets) en de natuur hebben we de afgelopen dagen ook al vanuit de bus gezien. Als je vanaf een cruiseschip komt is het natuurlijk wel een prachtige rit. De grote waterval is indrukwekkend, hier is nog een zingende nimf die bovenaan ergens staat te zingen. Weer veel Chinezen in de trein en een flinke drukke boel.

Flam spoorlijn

We stappen over in een andere trein. We gaan door naar Voss. Deze route is bijna mooier dan die van de eerste treinrit. In Voss een eindje lopen om weer bij de bus uit te komen. Daar stappen we in, voordat we de stad uit zijn maken we een stop bij een bakkerijtje, met wc en een strandje, dus daar kopen we wat eten en drinken en genieten van het mooie weer (koffie en puddingbroodje) tussen 14.45 en 15.30 uur. Daarna rijden we door naar Bergen. De plaats waar het 360 dagen per dag regent is het nu droog en 20 graden. Het hotel is het Thon hotel Bergen Airport, zoals duidelijk mag zijn in de buurt van het vliegveld. Na het eten lopen we met een groepje nog een rondje om. We zitten op het industriegebied, veel autogarages, dus we keren weer om en gaan dan richting het vliegveld. We zoeken een “cache” (2 mede-passagiers zijn fanatieke cache-jagers, ze hadden ook al 1 gevonden bij het Leirvassbu Hotel) en die moet richting Bergen bij een “bench” zitten. Gelukkig is mijn Engels goed en weet ik dat dit “bank” is, dus ik ga door mijn knieën en ja, daar is het beursje met magneet en papierstrip gevonden! “Team Paulusma” wordt toegevoegd en het beursje gaat weer terug. We zitten nog even op een paar banken, drinken nog wat, daarna gaat iedereen naar bed, ik blijf nog even met een biertje door in het boek van Stephen King. Ditmaal een verhaal met verwijzingen naar de Donkere Toren. Altijd goed.

Woensdag 23 augustus

We vertrekken om 7.30 uur richting de stad, hier pikken we onze Nederlandse gids Kees Kroon op. Hij heeft een Noorse vrouw en woont hier al 14 jaar. De man is ruim 2 meter lang, dus makkelijk te volgen in de mensenmassa 🙂 Bergen heeft 300.000 inwoners en is in 1070 door koning Olav Kirre (betekent vrede) gesticht. Er zijn vele stadsbranden geweest. Een maatregel daartegen was dat huizen van steen moesten zijn, mensen met houten huizen gingen ze dan plamuren, zodat ze van steen leken te zijn. Het nare daarvan is dat die huizen als ze in brand staan nog sneller opbranden. In 1944 lag er een schip met dynamiet in de haven, doordat de zeelui een fout maakten en de scheepsmotor opbliezen, vloog het hele schip in de lucht. Tot 20 kilometer in de omgeving vlogen ruiten uit de ramen. De kerk is wel blijven staan, in de kelder waren de opgeslagen aardappels allemaal gepoft. Inmiddels wordt met infrarood-monitoring de huizen in de gaten gehouden, zodat bij een verhoging meteen brandweerauto’s erop afgestuurd worden. In het aquarium in Bergen zijn zeeleeuwen die afkomstig zijn uit de dierentuin van Emmen. In de buurt ligt een grote “heksensteen”, dat is ter nagedachtenis aan de 750 verbranden “heksen”. De parken waar de studenten op het gras liggen, daar stonden vroeger de galgen… We rijden door een gebied was vroeger het red-light district was. Voor de ramen zie je 2 porseleinen hondjes staan. Staan ze naar buiten gericht, dan kunnen er klanten ontvangen worden. Het cruiseschip de Queen Mary 2 ligt in de haven. Vroeger kon dat niet (kon niet onder de brug door), maar de schoorsteen kan nu ingetrokken worden.

houten huis in Bergen

We lopen een stukje door de stad, waarbij een standbeeldje van de jeugdbeweging staat. Dit is een soort padvinderij en alle kinderen worden daar lid van. Op een bepaald moment houdt dat op, maar je blijft wel lid. In de oorlog mocht de beweging van de Duitsers blijven bestaan, daar is goed misbruik van gemaakt door het verzet met het verspreiden van nieuws e.d. Een klein huisje kost hier al gauw 500.000. Een huis wat afbrandt moet weer herbouwd worden. Sommige huizen kunnen al niet meer verzekerd worden (de verzekeringsmaatschappijen weigeren), waardoor er nu een huis is wat afgebrand is en nu dus niet herbouwd kan worden. Nu zaten er in dat huis ook drugsverslaafden, niet handig van de eigenaar…

We stappen weer in de bus en rijden nog door een deel van de stad. Zo komen we door een gebied wat het paradijs heette. Vroeger kochten mensen meteen de eerste lichting postzegels bij het postkantoor (postzegels uit het paradijs), maar het postkantoor is inmiddels gesloten. Ook was er een handige ondernemer die treinkaartjes verkocht van het paradijs naar Hell (ligt ook in Noorwegen). Alleen… er was helemaal geen treinverbinding naar die plaats… In het centrum van de stad stappen we nogmaals uit de bus en gaan we door een steegje bij de huisjes langs. Daarna kunnen we de tijd zelf indelen. Ik sneup nog even bij een souvenierwinkeltje en ga dan de anderen achterna de Starbucks in voor een cappuccino. Hierna wat rondlopen door het stadje. Ook lopen we langs de wachtrij voor de kabelbaan/treintje naar boven. Maar goed dat we daar niet ingestapt zijn, want dan waren we niet op tijd terug geweest bij de bus. We verzamelen ons allemaal weer op tijd bij de opstapplaats, het is druk in de stad, dus we rijden meteen door. Zo rijden we hierna door een paar tunnels… waar een rotonde in de tunnel is! Wow! Bij Natursenter Eidfjord hebben we een tussenstop. Een soort museum, er tegenover een winkel met souvenirs (pet gekocht), toiletten en een restaurant/café waar je een cappuccino kunt kopen. Op het dak groeit gras en daar grazen geiten op. Lekker buiten zitten in het zonnetje, heerlijk! We rijden door naar een hoogte en stappen daar uit. Er zijn daar een aantal uitzichtplateaus waar je de Vøringfoss-waterval kunt zien. Prachtig! We maken nog een tussenstop met een prachtig uitzicht. We stoppen een eind verderop nog bij de Hogastollwegen waar Wietze een groepsfoto van ons allemaal maakt. We rijden door naar het hotel Ustedalen in Geilo. Prima hotel! Mijn kamer is erg ruim en heeft een koelkast, vaatwasser, fornuis en oven. Achter ons hotel loopt een spoorlijn, anderen kunnen wat minder goed slapen omdat de goederentreinen daar regelmatig langs denderen, ik heb daar gelukkig geen last van. Na het eten ga ik met een klein groepje nog even een blokje om te lopen.

Donderdag 24 augustus

We gaan naar de Hadeland glasfabriek bij Hadeland. We krijgen hier eerst een demonstratie van het glasblazen te zien waarbij een meisje uitlegt hoe het werkt. De ovens staan op 1500 graden te branden en blijven aan, ’s nachts rond 1200 graden, omdat het anders te lang zou duren om ze weer op temperatuur te krijgen. Er zijn weinig glasblazers over, dus mensen die een opleiding willen volgen zijn van harte welkom. Hierna verspreiden we ons over het terrein. Eerst een bakje koffie bij het café, daarna even binnenkijken bij de verkoop van “binnen-artikelen”. Daarna naar een soort supermarkt waar ook porselein wordt verkocht. Ook prachtige bierglazen zijn hier te koop. Daarna nog bij een ander winkeltje naar binnen, hier verkopen ze glazen schalen, ééntje die prima als vervanger kan dienen voor de glazen schaal die ik ooit kapot heb gemaakt (ik heb daar gloeiend heet water in gedaan voor het scheren en pats: in duizend stukken). Nog even in het zonnetje zitten op een bankje, daarna mogen we de bus weer in.

glasblazen Hadeland

We gaan naar het schiereiland Bygdø waar ik het Fram museum binnen ga. Deze is onderverdeeld in 2 gebouwen waar 2 schepen in staan, de Gjøa en de Fram. En veel, heel veel informatie over alle tochten via de “noordelijke route”. Veel Russen, Noren en ik kom natuurlijk ook onze eigen Willem Barentz nog tegen. Je kunt het dek van de Fram oplopen en door het schip lopen. Wel oppassen als je voorin het schip loopt, je zit zo met je hoofd tegen de balken. Hier kun je wel een dag doorbrengen, maar rond 10.10 uur loop ik naar buiten. Je kunt met de bus, of met een rondvaartboot die je in de buurt van het raadhuis in Oslo afzet. Het regent licht, ik besluit met de rondvaartboot te gaan (vergelijkbaar met de boten in Amsterdam). De rest gaat allemaal met de bus terug. Ook in deze boot weer veel Chinezen, deze hebben een “groepsticket”, een lange strook papier van bijna een meter met alle barcodes. Het meisje scant ze allemaal, vermakelijk. We zijn in no-time aan de andere kant, ik heb besloten om vandaag naar het Nationaal Museum te gaan, ik wil de schreeuw van Munch in het echt zien. In een zijstraat zie ik de bus van Paulusma staan, we zijn bijna gelijktijdig in het centrum. Het is druk bij het museum, paraplu in een locker en daarna een kaartje kopen. Nou ja, krijgen, want op donderdags is de entree gratis! Zo loop ik door de verschillende zalen met allemaal verschillende stromingen. Ook is er een ruimte met een beeld van een moeder en een kind waar allemaal mensen omheen zitten en het natekenen. Ook kom ik Nederlanders tegen, Jan van Kessel met de Heilige Wegs Poort in Amsterdam, Jan van der Heyden met de oude kerk in Delft. Bij de schreeuw is het druk, allemaal toeristen. Ik heb hem toch van dichtbij nog kunnen bekijken en fotograferen. Hierna loop ik weer terug naar de winkelstraat, waar ik in het winkelcentrum anderen van de bus tegenkom. We lopen richting raadhuis, waar ik ook de anderen tegenkom. Uiteindelijk zijn we compleet, Willy belt met Wietze waar hij staat, dat blijkt vlakbij in een zijstraatje te zijn. We rijden een klein stukje met de bus, bij het kantoor van Stena Line stappen we uit de bus en kunnen eerst nog een tijdje wachten in de vertrekhal. Op een kruk zit ik nog even in mijn boek te lezen en kan zo mooi de andere reizigers in de gaten houden, zo zie ik nog een gast met een Game of Thrones t-shirt van Hodor (some heroes only hold the door). We gaan de trap op, boot in, mijn kamer is meteen om de hoek. Ruime hut met 2 bedden, spullen neergelegd en vervolgens naar het restaurant op het 8e dek, het Taste restaurant. Na het lopend buffet (heerlijk gegeten) doorgelopen naar de 7e verdieping, hier is een soort bar, ernaast is een ruimte waar een zangeres optreedt. Met een paar biertjes en het boek van Stephen King kom ik de avond wel door. Rond middagnacht op bed, morgen een lange dag.

Vrijdag 25 augustus

Rond 6.30 uur aan het ontbijt (volgens mij was iedereen hier al vroeger, het is druk), waarbij je ook hier je bordje maar weer kunt vol scheppen. We verzamelen ons op de 4e verdieping. Rond 7.15 uur komt de boot aan in Frederikshaven. We lopen door de gangen en kunnen zo in de bus stappen. Rond 7.30 uur rijden we weg. In de buurt van Hamburg en Bremen is het druk op de weg, dus we gaan minder snel dan gehoopt. In ieder geval kunnen we wel doorrijden. We eten op ons vaste adres in Detern. Hier vertrekt onze chauffeur Wietze in een busje, chauffeur Jaap rijdt ons naar de los-plaatsen. Bij Zuidbroek lijkt het erop dat de deuren niet meer open willen, maar uiteindelijk lukt dat gelukkig wel. Na Groningen en Drachten komen we ‘s avonds weer aan bij het Kalverdijkje in Leeuwarden. Een prachtige vakantie komt (te snel) tot een einde.

Stephen King - de bazaar van boze dromen

Het boek van Stephen King is een verhalenboek, De bazaar van boze dromen.