post-header-photo

Circus Renz Berlin in Heerenveen op 14 juni 2026

Zo’n beetje elk jaar staat de grote circustent van Circus Renz op het terrein naast het parkeerterrein waar ik mijn auto neerzet als ik bij TRES aan het werk ben. Toen we in de pauze naar buiten keken, zagen we dat de kamelen buiten aan het grazen waren. Dit jaar dacht ik: nu moet ik eigenlijk ook wel eens een keer naar een voorstelling toe! Dus online via de website een kaartje gekocht voor de voorstelling van 14 juni, 13.00 uur. Voordeel van online boeken is dat je 2 euro korting krijgt, katsjing!

Om 12.45 uur stap ik de tent in, omdat ik een kaartje voor de Loges heb, mag ik dicht bij de piste gaan zitten, 2e rij. Prima plek. Er zijn al veel mensen in de tent, er komen er nog meer bij. Bij een snelle telling schat ik dat er 160 tot 170 mensen zijn, veel kinderen.

Om 13.00 uur start de voorstelling, daarbij komt er een dresseur in de piste met 3 witte paarden. Die rennen de ene kant op, de andere kant op en doen ook “trucjes”, dus ze staan op hun achterbenen en draaien rondjes. Op één of andere manier zit mij dit niet zo lekker, want ik vraag me af “of de paarden dat zelf wel zo geweldig vinden om te doen”. Het is niet iets natuurlijks wat een paard zou doen.

Maar goed, we gaan door. Zo komt er een Italiaanse clown die ons gaat dirigeren, Straus met “an der schönen blaue Donau”, waarbij de linkerkant en de rechterkant van het publiek afwisselend mee klapt. Waarbij de ene kant het natuurlijk volgens hem “niet goed doet” en de andere “perfetto!”. Leuke act!

We krijgen een act met stokken, rond draaien en omhoog gooien en weer opvangen, een beetje het majorette-idee, maar dan met grotere stokken. Hierna ook nog met een soort open kubus, dat ziet er ook spectaculair uit!

Dan komt “Svetlana” die een grote pan met zeepsop heeft en daar grote zeepbellen uit kan maken. Met verschillende attributen, de ene keer gaat dat wat beter dan de andere keer, maar als het goed gaat, ziet het er ook spectaculair uit. Doet me herinneren aan mijn jeugd, toen ik met mijn moeder vakantie vierde in een vakantiepark in Gaasterland, mee deed aan de bingo en daar ook een soort bellenblaas-set gewonnen heb, 2 stokken, touw daartussen en dan kon je ook joekels van zeepbellen de lucht in krijgen. Tenminste, als je de goede (niet te waterige) zeepsop had.

In het gras staat een flinke kudde kamelen, 3 kamelen verschijnen met de dresseur in de piste en gaan daar afwisselend linksom en rechtsom rondjes maken in de piste. Het schip van de woestijn en ze dan ook nog eens zo van dichtbij kunnen zien, leuk!

En zo krijgen we nog meer acts. Svetlana die allemaal katten in bakjes heeft en ze trucjes laat doen (onder andere op een bal van de linkerkant naar de rechterkant krabbelen). Daar worden flink wat kattensnoepjes gebruikt. Ook nog 2 zwarte Friese paarden die hun rondjes door de piste maken, een prachtig gezicht. Een jongedame die in een hoepel een flink eind naar boven getakeld wordt en daar haar gymnastische verrichtingen laat zien. De clown komt nog een keer, 4 vrijwilligers uit het publiek (“sterke mannen”) die hem moeten helpen om hem over een touw te laten lopen.

Onze kubus-man doet ook nog een soort “klim-in-de-paal” act, waarbij hij, schijnbaar moeiteloos, zo bij een paal omhoog loopt. Maar ook met een noodgang ondersteboven naar beneden gaat en dan net voor hij de grond raak stopt. Knap! En hij doet ook richting het einde nog een act met schaaltjes met vuur daarin, waarmee hij staat te zwieren en zwaaien, ziet er vet uit!

Na een uur is er een pauze, dan kunnen de kinderen een ritje maken op de pony in de piste. En ook is er een kameel, daarop kunnen ook kinderen gaan zitten, daar worden mooie foto’s van gemaakt. Ik meende dat de pauze een kwartier zou duren, maar dat wordt een half uur, omdat er zoveel kinderen zijn en ze allemaal op de pony willen: mooi dat het kan.

Het applaus aan het einde van de voorstelling is goed, maar niet uitbundig. Komt misschien ook omdat je bij bijna elke act wel mee zit te klappen en er wel een keer klaar mee bent. De vrouwelijke spreekstalmeester vraagt ons nog een keer voor een applaus, ook omdat alles duurder wordt, wordt het moeilijk om de boel draaiende te houden. En dat kan ik wel begrijpen. Want je hebt de optredende artiesten (stuk of 8, 9?), maar ook de jongemannen die de piste weer opruimen, de mat er weer inleggen, de kabels vastmaken. Je hebt de paarden die gevoederd moeten worden, de kamelen.

En er zijn regels die je mogelijkheden inperken. Vroeger had je nog olifanten en tijgers, leeuwen in het circus. Ik hoor wel bij de mensen die blij zijn dat nu niet meer mag, want die gun ik of de vrijheid in de natuur waar ze origineel horen te leven of in de dierentuin (wat niet natuurlijk is, maar waarbij wij ze kunnen zien en ze toch de ruime “vrijheid” hebben om rond te lopen). Maar voor een circus is “een olifant” of “tijgers” wel een extra reden voor bezoekers om te komen: die zie je niet elke dag. En soms krijg je wat extra spektakel, zoals in 2000, toen een paar leeuwen ontsnapte en in Heerenveen ronddoolden.

Ik neem aan dat ik vroeger ook wel eens naar het circus geweest ben, om het op zijn Ruttens te zeggen, daar heb ik niet echt een actieve herinnering meer aan. Maar dat zou best eens in het najaar geweest kunnen zijn, dus dat het koud was en dat met een generator er warme lucht in de tent werd geblazen. Dat is nu zo goed als onbetaalbaar.

In ieder geval, ik heb een leuke 2 uren gehad en wat ik qua enthousiaste reacties om mij heen gehoord heb, vonden ook de kinderen het een leuke voorstelling!