post-header-photo

Business Boost Live op 1 december 2020 – de online editie

In 2016 ben ik naar Inspiration360 geweest (link) in de Ziggo Dome waar onder andere Richard Branson en Al Gore geïnterviewd werden. De volgende edities kregen de naam “Business Boost Live” en worden gesponsord door ING en nlgroeit. In 2017 zou ik naar de Ahoy (link) waar onder andere Kevin Spacey, John de Mol en Pieter Zwart van Coolblue geïnterviewd zouden worden. Spacey bleek niet helemaal koosjer te zijn, dus die kwam niet en ik ben ook niet gegaan omdat ik net dat weekend grieperig was. Hoewel ik geen ondernemer ben (het bevalt me goed in loondienst) ben ik wel geïnteresseerd in de personen die geïnterviewd worden en hun verhalen. Dus de mailtjes van Business Boost blijf ik ontvangen.

Eind november 2020 ontving ik een mail, de laatste editie van dit jaar wordt online uitgezonden op 1 december en is gratis te bekijken. Ingeschreven en vervolgens vergeten dat ik me ingeschreven heb… tot ik de reminder op mijn telefoon zie. Vijf minuten te laat, ik hoor nog net de laatste zinnen van premier Mark Rutte die de aftrap verricht. Presentatrice Sophie (achternaam dus niet meegekregen) praat de onderdelen aan elkaar.

Zo krijgen we Marieke Blom te zien, hoofdeconoom bij ING. Ze laat de dip zien die opgetreden is, maar ook de stijging qua pintransacties die weer plaatsvinden. Haar toekomstbeeld is redelijk rooskleurig, ze verwacht dat in het 2e deel van 2021 de lift weer omhoog gaat. Het is afhankelijk hoe snel er een manier gevonden kan worden om het virus in bedwang te houden/krijgen, daarna is het een stuk niets en daarna komen de 2e orde effecten die invloed hebben op de economie, zoals hoe de Brexit gaat verlopen, wat Europa doet qua beleid. Ze verwijst naar ing.nl/kennis. Samengevat, grote kans op normalisatie maart-juli 2021, dat is cruciaal voor de economie, goed rendement van het geld wat de overheid beschikbaar gesteld heeft en een hogere staatsschuld is gelukkig geen argument geweest om te bezuinigen. En het advies om te blijven investeren, betere tijden volgen en we zijn van elkaar afhankelijk.

Daarna schakelt Sophie over naar Won Yip, een horecatycoon. Hij heeft 7 zaken, 450 mensen in dienst. Ook in Amerika. Maar had je bij eerdere crisissen dat je het risico kon spreiden over de wereld, corona speelt overal. Won geeft aan gelukkig wel wat “vet op de botten” te hebben. Mensen die hem factureren, de inkt is nog maar net droog of hij heeft de factuur al betaald: hierdoor had hij aan het begin van de crisis geen grote openstaande posten, iets wat andere bedrijven die langer wachten met betalen (en vervolgens geen inkomsten hadden) wel als probleem hadden. Ik vond dit een goed verhaal van Won, want hij geeft aan ook sceptisch te zijn bij de uitspraken van Marieke, want er kan wel meer gepind worden, maar als het nu allemaal kleinere bedragen zijn (juist omdat je thuis eten laat bezorgen en niet voor die meer-gangen menu’s in het restaurant via pin betaald), kan die opgaande grafiek qua totaalbedrag toch wel eens dalend worden. Hij hoort genoeg verhalen om zich heen waarbij het niet zo goed gaat. Ook geeft hij aan dat in het verleden altijd rekening werd gehouden met een terroristische aanslag, eigenlijk is dat nu corona geworden. Samengevat, niets is vanzelfsprekend. Maak je niet druk om wat je niet hebt, koester wat je hebt. Hou in goede tijden rekening met hele slechte tijden.

Vervolgens spreekt Sophie met Arjen Paardekooper. Hij is ondernemingsrecht advocaat. Hij geeft aan dat tijdens de corona-pandemie veel zaken die “vast” leken te staan toch aangepast konden worden omdat corona een “onverwacht iets” was. Interessant is ook dat hij zegt dat voor de NOW veel bedrijven een verklaring van de accountant moeten hebben (die redelijk prijzig is?). Het betekent dus ook dat de beroepsgroep waar ik na de HAVO-MBO deel van zou gaan uitmaken dus ook voordeel heeft van corona. En zo lijken er meer partijen te zijn, want we gaan naar de samenvatting. Corona is geen onvoorziene omstandigheid bij een nieuw contract. Kon je dit jaar nog zeggen: “ja, corona, ik kan er niets aan doen”, nu is het zo dat je er rekening mee moet gaan houden dat het nogmaals of een andere pandemie uit gaat breken. En moet je het risico afvangen. De gevolgen kun je afwentelen op contractspartijen (dus je kunt straks een verzekering gaan sluiten voor je bruiloft, als er weer een pandemie optreedt en het feest gaat niet door, dan worden de kosten gedekt door die polis). En voor de ondernemers, denk goed na over de besteding van NOW/TVL. Arjen ziet veel voorkomen dat het geld op de rekening gezet wordt en de bank vervolgens openstaande schulden ermee gaat aflossen (en dat het niet gebruikt wordt om het personeel te betalen). Later komt de belastingdienst met de afrekening, daar kunnen nog wel eens wat klappen gaan vallen.

Hierna komt Erben Wennemars in beeld. Hij is bezig om de jeugd aan het bewegen te krijgen, de daily mile, waarmee je elke dag een kwartiertje beweegt (wandelen/joggen). Obesitas wordt een steeds groter probleem (letterlijk en figuurlijk), dus samen met JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht), maar met de Daily Mile wil Erben nu ook de bedrijven aansporen om hun medewerkers die voor een groot deel thuis werken en dus minder bewegen mee te laten doen (link). Een heel goed initiatief! En daarmee ook het excuus dat ik later ingeschakeld ben, ik was hiervoor namelijk nog een rondje aan het omlopen: 1 uur, dus al 4x een kwartier!

Dan komt één van mijn favoriete cabaretiers aan het woord: Peter Heerschop. Hij heeft een soort Lieve Marianne column gemaakt in 5 bedrijven. De shows en activiteiten die hij gepland had, hoe alles komt te vervallen, hoe hij duizenden verzoekjes krijgt (ik mag niet naar mijn moeder in het verpleeghuis, wil je een filmpje maken, theater dicht: filmpje voor alle medewerkers, huwelijk gaat niet door: filmpje voor de bruid), daarna gaat denken: waarom ben ik eigenlijk ondernemer geworden? En daarbij op BTW komt: de staat heft belasting over de “toegevoegde waarde”. Als ondernemer wil je toegevoegde waarde leveren, je wilt wat betekenen voor anderen en jezelf ontwikkelen. Doe je dat niet, ga dan maar wat anders doen. En zo komen we uiteindelijk op de Heerschop-formule: Omzet onderneming = G + R + A + M * Euro. G = gezondheid, ruimte bieden, aandacht geven, mogelijke samenwerking.

Hierna komt Diederik Gommers aan het woord, professor IC Medicine Erasmus MC (medisch centrum). Diederik is een autoriteit op het medisch vlak en komt ook vaak in nieuwsprogramma’s volgens mij voorbij (ik volg dat niet allemaal, wel dat hij Famke Louise even heeft laten zien dat #ikdoenietmee een dom idee is). Hij laat zien dat hoewel een ziekenhuis mensenwerk is, er ook meer als een bedrijf gewerkt wordt. Het zorgt voor het minder op gevoel, maar meer op feiten gebaseerde acties die uitgevoerd worden. Het verdelen van een budget, maar ook de medewerkers daar mede verantwoordelijk voor maken. En juist de samenwerking met andere bedrijven, om er juist voor te zorgen dat het personeel minder administratieve handelingen hoeft uit te voeren, maar meer uren aan het bed van de patiënt kan doorbrengen. Zo noemt hij het voorbeeld van een Google-stoel, bij nachtdiensten is het voor ouder personeel soms zwaarder, maar met die stoel kun je weer een tijdje slapen en wordt je gewekt als het nodig is, waardoor deze diensten eerlijker verdeeld kunnen worden. Het aanschaffen van 1.000-en bedden heeft geen nut als er geen verplegend personeel is om patiënten op die bedden te kunnen verzorgen. Wel zal er “na de pandemie” iets moeten komen, waardoor die extra capaciteit in een soort reserve-pool geplaatst kan worden, die regelmatig cursussen volgen om bij te blijven en zo te zorgen voor personeel als er weer meer mensen nodig zijn. Samengevat, investeer tijdig en ruim in innovatie, houd altijd oog voor het menselijke aspect en doe geen valse beloftes maar biedt wel perspectief.

Hierna volgt Jitse Groen die CEO is van Just Eat Takeaway.com. Zijn bedrijf is actief in 24 landen. In april is de fusie van just eat geweest. Vooral interne communicatie is belangrijk. Elke 2 weken zit Jitse in een Zoom-meeting waar al gauw 5.000 ingelogd zijn (en er dus ook een moderator nodig is om alles in goede banen te leiden). Per maand worden 500 medewerkers aangenomen, wereldwijd 1.000-en mensen. En dat is dan alleen kantoorpersoneel. De mensen die bezorgen, schijnbaar houdt een groot deel er na een half jaar alweer mee op, dus de mensen die aangenomen worden zijn niet alleen uitbreiding maar ook vervanging. Ongelooflijk grote aantallen dus.

Jitse geeft aan dat je moet roeien met de riemen die je hebt. Zo ging in Nederland “over 20 minuten de restaurants dicht”. Werden bezorgers door politie tegengehouden omdat die dachten dat ook de thuisbezorging niet meer mocht. In Australië is dat zo met de complete lock-down. Of je zit met een IT systeem waarbij je ineens moet kunnen aangeven dat dit restaurant wel beschikbaar is en het andere niet (daar had de bouwer toen geen rekening mee gehouden…). Jitse geeft aan dat je altijd je bedrijfsdoelen in de gaten moet houden. Je hebt nu een grote stijging. Maar als later de Mc Donalds weer open gaat (is nu een grote klant), is het voor veel mensen makkelijker om zelf er weer heen te gaan en het niet te laten bezorgen. Kantoren de nu dicht zijn en waardoor er geen broodjes voor lunch besteld worden (maar als de regels versoepeld worden en dat wel weer gaat gebeuren, kan dat weer toenemen). Duidelijk een hele dynamische markt waarop Jitse actief is. Samengevat, herken de onderliggende trends van jouw bedrijf, snap exact hoe jouw groeimodel werkt en zorg voor een sterke bedrijfscultuur.

En hiermee kwamen we aan het eind van de uitzending. Ik vond het een prima uitzending met boeiende sprekers en onderwerpen!