post-header-photo

Teylers Museum Haarlem en Beeld en Geluid in Hilversum

[nggallery id=2]

Maandag 29 augustus – vrijdag 2 september 2011

Zo… dat is dan alweer de eerste werkweek na de vakantie. Ook meteen de eerste drumbandrepetitie op dinsdag met onze nieuwe (tijdelijke) instructrice. Woensdag weer naar de fitness, fanatiek gesport en ook vrijdag weer meegedaan met de bodypump!

Zaterdag 3 september 2011

De tentoonstelling ‘Gadgets & Games’ in het Teylersmuseum is er nog tot 11 september. Ik was van plan om maandag en dinsdag vrij te nemen (en er dan dinsdag naartoe te gaan), maar gezien de drukte op het werk kon ik deze dagen niet vrij nemen. Dus vandaag maar op de museum-tour. Wel jammer, want het is vandaag een warme dag (rond de 25 graden?), dus anders was ik mooi een groot stuk gaan fietsen vandaag. ‘s Morgens om 9.00 uur in de auto. Via de afsluitdijk naar Haarlem. Radio op SlamFM, geen files, dus iets na 11.00 uur parkeer ik mijn auto aan het water, betaal met de chipknip voor het parkeren en loop naar het museum. Ticket kopen, rugzak in een kluisje en ik loop het museum binnen. Je gaat via de fossielenzaal. Allemaal steenafdrukken met daarin insecten e.d. Vervolgens doorlopen en dan kom ik bij een zij-ingang van de ‘Gadgets & Games’ tentoonstelling. Zoals de advertentie in de Ingenieur gestaan had, daardoor was ik er vanuit gegaan dat er een grote zaal vol met allemaal ‘oude gadgets’ zou zijn, maar dat viel toch een beetje tegen. Want in deze ene ruimte is de hele thema-tentoonstelling. Wel mooi om te zien, oude typemachines, mijn oude gameboy, meccano en een groot reuzenrad van Meccano. Maar na een half uur ben ik hier dus wel uitgekeken.

Er zit een café vlakbij, maar ik besluit toch eerst naar Hilversum te gaan. Dan heb ik in ieder geval ‘de ring om Amsterdam’ gehad. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat we hier vlakbij Schiphol zitten zie ik zo nu en dan een groot vliegtuig wat bezig is met de landing, cool! Geen opstoppingen, dus in 40 minuten in Hilversum. Op de site had ik al gezien dat er op het Mediapark activiteiten waren en je daar niet kon parkeren. Is een parkeergarage in de buurt (dat zag ik dus over het hoofd op de borden…), dus eerst de borden naar het centrum maar gevolgd. Wonder boven wonder vind ik daar een plekje en ga naar de parkeerautomaat om te betalen. Volgens het ding kun je contant betalen en munten erin gooien, maar ik zie nergens een opening voor een pasje en mijn euro’s worden niet geaccepteerd. Doorlopen, op zoek naar een andere automaat. Het is markt op dit plein, dus die andere automaat is omwikkeld met plastic, daar kan ik dus niets mee. Dilemma, ga ik verder rijden of waag ik het erop? Ik waag het erop, ik ga geen andere parkeerplaats zoeken! Dus rugzak op en naar het museum van Beeld en Geluid lopen. Eerst ga ik wat door de straatjes binnendoor, maar die wijken steeds van mijn route af, dus op een bepaald moment ben ik weer bij de weg waarbij ik naar het centrum reed, die de andere kant op gevolgd. Het is flink druk daar! Binnen staat een stand waar je broodjes, koeken en drinken kunt kopen, dus eerst een broodje ham en een cola light om weer op krachten te komen. Daarna naar de kassa, hier koop je een soort ‘ring’ die aan jou gekoppeld zit. Die werkt 6 uren en daarmee kun je bij elk scherm in het museum je eigen ‘beleving’ meemaken. Eerst kies je een gids (Jochem van Gelder, Astrid Joosten of in mijn geval Sacha de Boer). Daarna de trappen op, het eerste wat je daar ziet is het gouden jasje wat Willem Ruis droeg bij zijn shows. Vet! Dan heb je daar 2 theaters, even bij 1 daarvan gaan zitten. Daar lieten ze de spelshows van het verleden zien, dus met Berend Boudewijn en ook met Mies Bouman (lopende band en zeggen wat je gezien hebt). Dit was de uitzending met de man die voor de 2e keer mee deed en daarom…. een kleurentelevisie kreeg!

Hierna door naar de volgende verdieping. Daar kun je kostuums bekijken (zilveren jasje dat Willem Ruis droeg, jas van Dorus, het bord van Dokter V.d. Ploeg van Zeg eens AAA) en ook weer op schermen inloggen. Oude fragmenten terugzien (de meneer Kaktus show, het nieuws van 1977: overlijden van Elvis, overwinning van Mohammed Ali), kun je een mediaquiz doen en doe je een soort presentatie. Hardstikke leuk allemaal, hier ben ik een dikke 3 uur gebleven.

Daarna besloten om terug te gaan naar de auto, dan ben ik niet al te laat weer thuis. Aangekomen bij de auto rugzak in de achterbak en … wat zit daar onder de ruitenwisser? Ah… een bon! Nou ja, risico van het vak 🙂 Eerst nog even tanken bij de Texaco en daarna door de polder weer naar Wergea terug. Hele terugreis kan het raam open i.v.m. het warme weer en mooi SlamFM aan met de top zoveel. Chill!

‘s Avonds de kranten gelezen en nog 2 afleveringen van Life gezien.

Zondag 4 september 2011

Helaas, het mooie weer is weer voorbij. Vandaag de foto’s van de vakantie online gezet en er een eigen sub-site voor gemaakt. Ook de opnames van het donateursconcert van 1992 online gezet en na 17.00 toch nog even een blokje omgefietst, kleine 12 kilometer. Zo nu en dan een kleine regendruppel, maar voor de rest blijft het gelukkig droog.