Fietselfstedentocht 2013 – gehaald!

Zo is het “pas” over 5 weken en dan is het ineens 20 mei, Pinkstermaandag, dus de fietselfstedentocht! Samen met 13.000 andere fietsers vandaag “even” 240 km fietsen.  Zondag mijn playlist op de iPod voorbereid.  Zaterdagmorgen om 5.00 uur opstaan, douchen, ontbijten en dan de boel inladen / fiets op de fietsendrager zetten. Ik was van plan om tien voor zes weg te rijden, maar het wordt zes uur. Via Goutum naar de weg Deinum – Bolsward. Het is droog, maar wel wat mistig. De parkeerwachten wijzen ons verder de stad in, op een grasveld kan ik de auto parkeren. Aan de late kant, want ik zit in groep 14, vertrek 6.44 uur, maar als het zo laat is rijd ik net met de fiets het centrum in.

Echte vertrek is dus rond 7.00 uur met groep 16. Het was wat mistig, wind zat in het zuidoosten, dus het fietsen naar Arum en Harlingen ging prima. Van tevoren had ik aangehouden dat ik ongeveer 20 km per uur zou fietsen, maar hier zat ik meestal rond de 25 km per uur.

Door naar Franeker, daar ben je snel na Harlingen en toen door naar Holwerd. Bij Tzummarum viel er zo nu en dan een drupje, maar gelukkig zette de regen niet door, dus dat was niet erg. In Dokkum een broodje, banaan en wat drinken en door naar Dokkum. Tussen Holwerd en Dokkum haalde ik “de laatste elfstedenfietser” in, die vorig jaar in de reportage van Omrop Fryslan zat, toen ik vanuit Dokkum richting Leeuwarden ging bleek dat hij tijdens mijn pauze me alweer ingehaald had, dus weer voorbij gereden. Ik zag vandaag dat hij het gehaald heeft en rond kwart voor elf in Bolsward was.

In Bartlehiem een appel van de Poiesz, daarna door naar Leeuwarden. Hier was toch nog wel wat wind, maar het tempo bleef goed. Een half uur eerder hier dan op het schema, dus even wat gegeten en gedronken en daarna weer verder.  Jammer genoeg kon je niet meteen wegfietsen, maar moesten we lopen naar de rotonde en konden we vanaf daar weer doorfietsen. Dat heeft me weer wat tijd gekost. Hierna het stuk naar Bolsward, dat is dan wel weer een flink eind. Nu had je ongeveer een uur fietsen en bij het stempelen weer even van de fiets af, maar dit was 2 uur bikkelen. Fiets je bij de auto langs, dan is het wel verleidelijk om af te stappen, de boel in te laden. Maar… dat doen we natuurlijk niet. Nu de 135 kilometer gehaald, de laatst 100 kilometer “nog even”.

In Bolsward kregen we een bekertje met groentesoep en konden we door naar Sneek. Dat is in vergelijking met was je net hebt gedaan een kort stukje. Na Sneek naar IJlst. Net toen ik IJlst uit was begon het meer te regenen. Het regende al een klein beetje, maar begon nu toch harder te regenen. Als je stil staat valt het wel mee, maar met het fietsen komt het toch wel aan. Even buienradar.nl controleren en toen zag ik dat er een heel regengebied over Nederland hing, dus de poncho maar aangedaan. In Sloten zag ik dat mijn mobiel bijna leeg was, dus ik heb die toen maar even uitgezet. Mijn mobiel registreerde de fietstocht, en dat verbruikt nogal wat van de accu, ook had ik nog een los GPS apparaat, dus ik hoop dat daar wel de hele tocht op staat. Na Sloten is het nog wel weer een stukje tot Oudemirdum.

Hier had ik mijn eerste materiaalpech. Bij het inrijden van Oudemirdum stond een stalletje waar je AA drink en nog wat ander spul kon kopen, toen ik mijn linkerschoen wilde “los-klikken” lukte dat niet. Mijn linkervoet zat dus vast. Rustig doorgefietst, klitteband losgemaakt en voor de stempelpost afgeremd en zo afgestapt. Daar sta je dan op een sok in de regen. Kwam nog een man kijken of hij kon helpen, maar ook hij kreeg de schoen niet los. Hij gaf me de tip om een stukje terug te lopen, daar zit een fietsenmaker. Die keek er naar en kwam tot de conclusie dat er 3 schoeven onderweg uitgevallen zijn. Het lukte hem wel om de schoen los te krijgen. Hij vroeg me wat ik wilde, ander pedaal of klik-items eronder, of zo doorfietsen. Je hebt op deze manier niet optimaal grip op het pedaal. Toch maar besloten om door te fietsen, ik liep namelijk al een half uur achter op mijn eigenlijke planning. Tussen Oudemirdum en Stavoren nog even een pauze  gehouden, nog even wat gegeten en gedronken en zo kon ik het laatste deel nog uitfietsen. Ben rond de 20 km per uur blijven fietsen, grote snelheid kon ik toch niet meer maken, omdat mijn linkervoet zo nu en dan nog wel eens van het pedaal af schoot. Bij Stavoren kregen we een fles Aquarius en toen waren de meeste stukken rond de 10 km. Dus Hindeloopen (rolletjes King-pepermunt), Workum en Bolsward ging toen wel redelijk snel.

Om 20.45 uur was ik in de tent, kreeg de laatste stempel en de medaille. Mooi op tijd, want het begon nu wel een beetje schemerig te worden, op mijn racefiets heb ik geen verlichting. Ook was ik exact bij het laatste nummer op mijn iPod gekomen. Toen was het nog even zoeken waar ik de auto geparkeerd had, gelukkig de goede kant uit gefietst, dus 21.10 uur de kachel op maximum gezet en naar huis gereden. Daar eerst een warme douche, daarna 2 hamburgers, een cup-a-soup en als afsluiting citroenvla. Later als beloning nog een flesje Corona. Het was een mooie dag!

Vanaf IJlst dus continu regen, niet heel hard, maar hard genoeg om je flink doorweekt te maken. Nat wegdek, geen problemen met gladheid gehad, maar wel dat de modder omhoog spat en dus aan mijn zadeltas bleef zitten. Mijn rugzak en zadeltasje zijn niet “regen-proof”, dus de iPhone was licht vochtig (maar zo te zien geen problemen), mijn GPS-apparaatje is zo te zien wel wat vochtig geworden en kon daar niet tegen. Zit een luchtje aan (luchtje van een TV die kapot is), het aan-uit lampje brandt nog wel, maar GPS wil niet meer en daardoor kan ik ook de route-data niet meer op mijn pc krijgen. Dus het laatste deel van de route, overzicht van hoe ik dat nu gereden heb, heb ik niet. Ook de kilometerteller op de fiets begon het laatste deel kuren te krijgen. Zo nu en dan toonde hij nog wel de snelheid en daarna, niets meer.

Onderweg allemaal mensen die buiten zitten en je aanmoedigen, ook in de regen. Jeugd die aan het barbecuen is met een biertje, dan ruikt dat vlees best lekker 🙂 Mensen op tandems, ligfietsers en zelfs een ligfietser die met zijn handen een tandrad draaide om te fietsen. Twee jongedames met groene truien en daarop de tekst “we gaan niet snel maar” / “we halen het wel” . Die heb ik onderweg vaker gezien, dus die hebben het vast gehaald.

Zo nu en dan wat verzitten, je krijgt dan toch wel een beetje zadelpijn, dus de komende dagen ga ik niet op een fiets zitten 🙂 Voor de rest, wel een beetje stijf, maar het valt me 100% mee. Ik heb nog wel eens wat last van een knie gehad, maar daar heb ik dit keer niets van gemerkt. Vandaag en morgen vrij, kan ik rustig aan doen.

Routegegevens tot en met Sloten, daarna heb ik de telefoon uitgezet: