post-header-photo

Vakantie 2016: Ierland

Vorig jaar bij de vakantie naar Kroatië meldde onze chauffeur Kitty al dat ze ook reed bij de reizen naar Ierland. Nu wilde ik daar al eens gaan kijken, er was een passagier in onze bus die ook naar Ierland geweest was en het een mooie reis vond, dus de beslissing voor 2016 was snel gemaakt: Ierland! Genoeg deelname, deze reis van 9 tot en met 17 augustus vertrekt met 48 passagiers! Voor mijn mede-passagiers, de foto’s die ik gemaakt heb, de beste manier om ze te bekijken is via Flickr: Ierland-album 2016. Als je een foto in origineel formaat wilt hebben, laat dan even weten welke foto je wilt en stuur me een mailtje. De filmpjes zijn hier als playlist op Youtube terug te vinden.

Even wat preventieve informatie:

Cromwell uit Engeland heeft duizenden Ieren gedood. Tevens geprobeerd om de katholieken protestant te maken. De reden dat Ieren niet altijd even gecharmeerd van Engelsen zijn. In het verleden was Ierland afhankelijk van de aardappelteelt. Door grote rampen zijn er hongertijden geweest, sommige mensen aten zelfs gras… In een groot aantal gebieden liggen er allemaal stenen. Deze stenen worden gebruikt om muurtjes op te bouwen. De originele “oude” muurtjes bestaan uit los liggende stenen.

Dinsdag 9 augustus

Mijn instapplaats bij het Transferium bij het Kalverdijkje in Leeuwarden. Samen met mij stappen hier rond 12.15 uur nog 10 vakantievierders in. Een nieuwe bus van Paulusma, de Earrebarre, 4 maanden oud. Onderweg een tussenstop bij een Haje-restaurant om een cappuccino te drinken.

We varen naar Engeland in the pride of Hull. De boot is 212 meter lang, 32 meter breed en heeft 12 lagen. Ongeveer 1.300 passagiers, 646 kamers. Het is 378 kilometer naar Hull. 152 mensen van de crew, we varen ongeveer 22 knopen (35/40 kilometer per uur). Bij Rotterdam staan we in de hal eerst in de rij. Hier mogen we ons paspoort of identiteitsbewijs laten zien. We krijgen dan onze key-card en onze boarding-card. Vervolgens met de roltrappen naar boven, via een overdekte loopbrug naar de ingang van het schip. We komen op de 8e verdieping binnen, hier de boarding-pas tonen en door naar onze hut. Redelijk snel gevonden. Een hut is smal, je hebt een stapelbed, poef om te zitten met een klein tafeltje, een wc en douche (in een piepklein hokje, dus die je gebruik je alleen als het nodig is). We hebben nog even de tijd, op de 12 verdieping op het panoramadak rondkijken en een biertje om de droge mond te spoelen. Jongedame achter de bar herkent de tekst van “ I love it when a plan comes together “ op mijn t-shirt, daar verdien je bonuspunten mee, daar moet ik vanavond nog maar even mee praten. Rond 19.00 uur gaan we eten. Omdat onze chauffeur de bus op de daarvoor bestemde plaats moet rijden, kan ze rond dit tijdstip niet aanwezig zijn, dus ben ik het ‘ inval-verzamelpunt ‘. Ik zou me melden bij de dame die ons de plaatsen wijst, maar besluit daarbij de kortste weg te nemen, de deur voor ons. Dat blijkt dus een zware nooduitgang-deur te zijn (ik heb er geen moeite mee), maar het blijkt dat het niet de bedoeling was dat ik door die deur zou gaan (that’s dangerous!). In ieder geval, we kunnen eten in restaurant “ the Kitchen” . Lopend buffet, zitplaatsen bij het raam, prima. We hebben een noodpakketje voor de avond, de koffers blijven in de bus. Mijn boek van Stephen King (de Eerlijke Vinder) dus ook, dus maar wat aantekeningen gemaakt en naar de pianist geluisterd. Geen Guinness aan boord, dus een Stella Artois. De bardame die de tekst van het A-Team herkende staat er helaas niet meer.  Wel hebben we een voordeeltje, we kunnen de klok een uur terugzetten!

Woensdag 10 augustus 2016

Ik had mijn horloge al ingesteld om 5.40 uur te piepen, het eten is rond 6.00 uur. Goed geslapen, soms even wakker geworden. Het in slaap vallen duurde even omdat het schip nogal trilde. Het ontbijt is “ieder voor zich”, dus we hoeven niet te verzamelen. Wederom lopend buffet, je kunt dus maar pakken wat je wilt. We staan redelijk vooraan om van het schip te gaan, de bus staat al klaar.

Rond 7.45 uur rijden we weg. Er zaten wat regendruppels op de ramen, de lucht in de verte is wel blauw. De boot naar Dublin gaat om 17.15 uur, dus we kunnen mooi rustig door Engeland rijden.  Zo rijden we ergens bij een boerderij langs waarvan de boer het land en de boerderij niet wilden verkopen toen de autosnelweg er omheen aangelegd werd. Dus dat ligt nu precies midden tussen de wegen in, met een aantal tunnels zodat hij (en zijn vee) nog wel weg kunnen komen. Rond 9.15 tot 10.00 hebben we een koffiebreak. Onderweg een grote knal, rond 12.00 uur, er is een steen tegen de onderkant van de voorruit geslagen. Een scheur, die langzaam maar zeker doorloopt. Richting de rechterkant voor de inzittenden, dus (gelukkig) niet de kant op waar onze chauffeur zit. We gaan naar Chester, de plaats met een grote renbaan. Vlakbij waar we parkeren (Little Roodee Carpark) is ook de oude stadsmuur, die kun je ook volgen om in de stad te komen. Wij doen dat niet en lopen zo de stad in.

De eerste halte is de Chester Cathedral. Een grote kathedraal. Hoge plafonds, veel glad in lood. Ook onze eigen “ Bonifatius “ nog in een glas-in-lood-raam gespot. Hierna loop ik het stadje nog even in. Eerst maar even een broodje en wat drinken gevolgd door een sanitaire stop. Nog even sneupen, er is een groot winkelcentrum, het Grosvenor Shopping Center, die verschillende winkels heeft. Een daarvan verkoopt allemaal kaarten en starwars spullen. Hierna doorgelopen naar de poort waarboven een klok hangt, je kunt aan de zijkant via trappen de muur weer betreden.

Op het kaartje had ik al gezien dat je deze rond kunt lopen zodat je weer bij de bus uitkomt. Dit pad gevolgd. Halverwege wordt de muur gerestaureerd, dus daar via het normale trottoir doorlopen, zodat je verderop weer op de muur komt. Je komt dan uit bij de paardenrennen. Om 14.30 uur vertrekken we en gaan door naar de boot. De overtocht zou 1 uur en 50 minuten duren, maar loopt uit doordat er een andere boot die weg moet de boel ophoudt. We rijden door naar het hotel, het Citywest-hotel bij Dublin. Was even zoeken, een hardloper vertelt hoe we moeten rijden, iemand anders rijdt in de auto voor ons uit om ons bij het hotel af te leveren. Grote klasse! Een luxe hotel! Wel een hele lange gang, waarbij de lift in het begin gesloten is wegens onderhoud. Als we gaan eten is het even zoeken hoe we in het restaurant komen. We gaan via de buitenkant van het hotel, later blijkt dat we ook binnendoor kunnen. Om in de sfeer van de boot te blijven is dit een lopend buffet, dus je loopt bij het personeel langs die de spullen in je bord doen. Na het eten in de pub gezeten, met een good old Guinness en de eerste 40 bladzijden van Stephen King gelezen.

Donderdag 11 augustus 2016

’s Morgens ontbijten in dezelfde zaal, daarna de spullen weer in de bus, want we zitten deze avond in een ander hotel. We gaan naar Dublin. We zien hier onder andere het huisje waar de verkoop van Sunlight Zeep gestart is. Er wordt uitgelegd waarom huizen op een bepaalde manier gebouwd zijn. De ramen op de hogere verdiepingen zijn meestal kleiner, daar woonden de bedienden, en er moest belasting worden betaald op basis van de grootte van de ramen… Ook hier wordt druk gewerkt om een trambaan toe te voegen, dus het is druk op de weg. Als onze chauffeur parkeert, staat er binnen no-time een motoragent naast de bus met de melding dat we hier niet mogen parkeren. We rijden een stukje door, om de hoek, waar onze gids Ruud instapt en wat over de stad vertelt. We rijden vervolgens door naar de Saint Patrick’s Cathedral waar we een rondleiding krijgen. Hierna richting het park, waar we bij een busje koffie kunnen krijgen. Omdat er enkele mensen van het toilet gebruik willen maken rijden we nog een klein stukje door naar een plek waar de wc’s zijn. We hebben dan even de tijd om nog door Dublin te lopen. Niet veel tijd, dus even een broodje regelen, daarna nog even in een winkel (Eason) wat ansichtkaarten en postzegels kopen, nog een souvenir, via Suffolk Street doorgelopen naar het standbeeld van Molly Malone om een foto te maken. Molly is “het viswijf” en wordt onder andere bezongen in het lied “cockles and mussels”. Ook in de bus gespeeld en ik moet zeggen, dat lied blijft behoorlijk lang hangen!

Hierna loop ik nog even een winkelstraat in. Hier spelen een aantal muzikanten en levende standbeelden. Deze groep, die zullen het vast erg warm hebben als de zon goed brandt!

We zorgen dat we op tijd bij de halte zijn waar de bus weer stopt en stappen in. We rijden Dublin uit (zien in een zijstraatje de kleinste pub), op naar Clonmacnoise. Mooi om die huisjes onderweg te zien. Conmacnoise is een oud klooster, wat meerdere keren door de Vikingen verwoest is. We zien hier een film van hoe het in vroeger tijden was. Vervolgens kunnen we over het terrein lopen om onder andere de oude graven te bekijken. Er zit een winkeltje bij, deze is ook via de digitale snelweg te bereiken: www.heritageirishgifts.com

Hierna rijden we door naar ons hotel Clybaun in Galway. Kitty merkt op dat we even naar de tekst moeten kijken bij de tolpoort, die is nogal “hard”. En inderdaad, er staat “ arrive alive “. Ja, anders kunnen ze natuurlijk hun tol niet innen 😉 Mooi hotel. Als je langs de receptie loopt, ga je langs de bar en heb je een lange gang met rechts ramen, zodat je genoeg licht hebt. Er staan ook makkelijk zittende stoelen, perfecte plaats om met een biertje te lezen.

Vrijdag 12 augustus 2016

We rijden eerst naar een plaatsje bij het Killary Fjord. Hier kunnen we nog wat foto’s maken. Vervolgens rijden we door naar de plaats waar de boot klaar ligt voor een tocht van 1.5 uur. We krijgen hier een scone en een bak koffie. Hierna op het dek waar we uit kunnen waaien en mooie foto’s kunnen maken. Het is het enige fjord in Ierland. Aan de boeien met de touwen worden mossels gekweekt. In de bakken worden zalmen gekweekt. De berg aan de rechterkant, is de Mweelrea (817 meter). De rots aan het begin van de baai is de Fox Rock. Volgens de legende wilde 1 mossel niet in de maag van de vos eindigen en beet zicht vast in zijn tong, zodat de vos op die plaats verdronk. Bij het uit de boot stappen voelen we al een paar drupjes, dat wordt regen …

We rijden vervolgens door naar Kylemore Abbey. Het begint flink te regenen, dus de poncho maar aan. In de winkel een paraplu gekocht en vervolgens in het busje gestapt dat ons naar de ommuurde tuin rijdt. We stappen uit bij het theehuis. De paden bij de Victoriaans ommuurde tuin staan op sommige gedeeltes blank, dus mijn doorgang naar het “ mos- en varen-pad “, wat er behoorlijk jungle-achtig uitziet eindigt halverwege, want het pad is onbegaanbaar.

Via wat andere paden weer uit de tuin naar het busje. Die levert ons weer af bij het bezoekerscentrum. Hierna doorgelopen naar de abdij, waar we kunnen zien hoe de kamers er in het verleden uit zagen. Hierna door naar de Gotische Kerk. Niet spectaculair, maar wel mooie marmeren pilaren in verschillende kleuren. Vervolgens doorgelopen naar het mausoleum, maar daar is niet zoveel te zien. Een stenen (afgesloten) gebouw met een herdenkingsplaat.

Teruggelopen naar het bezoekerscentrum, een sandwich en een flesje cola gekocht, daarna terug naar de bus. Mocht je meer willen zien, ook Kylemore Abbey is online te bewonderen: www.kylemoreabbey.com

Hierna gaan weer naar het hotel. We rijden vandaag niet bij de kust langs, want door het bewolkte weer is er toch niets te zien. Ook deze avond zitten we in het hotel in Galway.

Zaterdag 13 augustus 2016

’s Morgens stoppen we eerst een eind voor de Cliffs of Moher bij de Burren. Dit zijn grote stukken steen, waarbij je naar de kust kunt lopen. Tussen sommige van deze stenen groeien plantjes.

Hierna rijden we door naar de Cliffs of Moher. We krijgen een kaartje (geen toegang tot de O’Brien’s Tower), maar dat is eigenlijk ook niet nodig, want we hebben al een heel mooi uitzicht. Een aantal medepassagiers beklimmen ook de andere kant nog, ik blijf op het deel met uitzicht op de kliffen. Helaas zien we vandaag de papegaaiduikers niet. Ook deze bezienswaardigheid is online te vinden: www.cliffsofmoher.ie

We rijden door naar het Bunratty Kasteel. In het dorp zien we een aantal mooie oldtimers staan. Het is niet een groot kasteel en het is er flink druk. In de rij op de ophaalbrug. Daarna door grote zalen en via smalle wenteltrappen naar boven. Deze trappen worden ook gebruikt om weer naar beneden te gaan, dus dat stopt zo nu en dan op. Daarna nog even in de andere huizen rondom het kasteel gekeken, het is een soort park. Dus een boerderijtje, met een verdieping waar de bedden staan en met een dag van riet, een arbeidershuisje met plaggen op het dag en geen extra verdieping. Ook een schooltje (aparte ingang voor “girls” en “boys”), het huis van de dokter, een pottenbakker, etc. Voor 1 van de huizen zit een vrouw op een soort accordeon te spelen, een bezoekend meisje van rond de 8 jaar danst op de Ierse manier op de muziek. Prachtig om te zien.

Daarna gaan we naar ons hotel (Brandon Hotel) in Tralee waar we 17.30 uur aankomen. Ik loop eerst het stadje in op zoek naar een pin-automaat en ben rond etenstijd (18.30 uur) weer terug. Deze avond zalm en als toetje 3 soorten cakejes (onder andere kokos en appel). We gaan deze avond naar het theater tegenover het hotel voor een riverdance-voorstelling. Een jongeman, twee jongedames op tapdans-schoenen, een violist, een pianiste, een gitarist en een muzikant die verschillende instrumenten (onder andere percussie) bespeelt. De voorstelling begint rond 20.30 uur, om 21.15 uur is de pauze en na de pauze is de voorstelling ongeveer een half uur. Knap hoe ze dansen, mooie muziek. Alleen had ik graag wat verschillende nummers gehoord, het klinkt mij in de oren dat hetzelfde nummer regelmatig wordt gespeeld, dan met meer nadruk op de violist, dan meer nadruk op de gitarist. Maar het zal wel het “thema van de voorstelling” zijn. Na de voorstelling ga ik nog even in de bar zitten en geniet van een Guinness en ga door het met boek van Stephen King.

Zondag 14 augustus 2016

We ontbijten om 7.15 uur, we vertrekken om 8.15 uur. We gaan eerst naar een nagebouwd veendorp (het Kerry Veendorp), winnaar van de erfgoedprijs. We rijden eerst door een stadje waar een standbeeld van een geitenbok staat. Een replica staat in dit veendorp. Het is Puck, 1x per jaar wordt een geitenbok als koning gekroond. Een jonge deerne wordt dan zijn vrouw. Was dit in het verleden een soort oogstfeest, nu is het een feest om behoorlijk wat te drinken. Naast het huisje van de turfsteker (Jeremiah Mulvihill) staat een woonwagen, deze werd door de travelers gebruikt. Hoewel je dan al gauw aan zigeuners denkt is dat niet het geval, onderweg hebben we ook in bepaalde gebieden wel wat campers bij elkaar zien staan. In het verleden zijn bepaalde Ieren van huis en haard verdreven of hebben juist besloten om niet in een huis te wonen, maar met een camper rond te reizen. Naast het huis van Jeremiah staat de smidse van Jack Bell o Sullivan. Hiernaast staat de stalwoning van Phil McGillycuddy. Daarnaast het arbeidershuisje van Denny Riordan. Als laatste staat er het huisje van Paddy Browne de rietdekker. Ziet er netjes uit. Er komt muziek uit het huis, er zitten twee jongedames binnen te spelen. Linkje digitale snelweg hier: www.facebook.com/kerrybogvillage

Hierna rijden we door naar de demonstratie van het opdrijven van schapen met border-collies. Er is al een groep Italianen voor ons (de leider van deze groep vertaalt steeds de tekst naar het Italiaans waardoor het wat langer duurt). Wij kunnen meteen meekijken met de demonstratie en krijgen daarna de demonstratie van de verschillende soorten schapen. We kunnen aan de overkant een sandwich en wat drinken kopen, daarna gaan we in de bus en rijden we de Ring of Kerry. We sluiten de dag af bij park Muckross, online te vinden op muckross-house.ie Een groot park met grote bomen (een 300-jaar oude boom), verschillende soorten bloemen. Ook een grote kas (waar we niet in mogen) en een aantal rijtuigjes met paarden waarin je je rond kunt laten rijden. Het is droog weer, rond de 20 graden, prima weer om rond te lopen.

’s Avonds gaan we weer terug naar het hotel in Tralee. Na het eten (salade, pork, tiramisu) zouden we naar een pub, maar het blijkt dat er eerst gegeten wordt en we dan rond 21.40 pas naar binnen kunnen. Dat wordt hem niet, dus we maken nog een klein rondje door de stad, onder andere door het rozenpark. Bij terugkomst in het hotel ga ik door naar mijn kamer om het boek uit te lezen, de komende tijd blijven de koffers waarschijnlijk in de bus, ik wil natuurlijk wel weten hoe het nu afloopt.

Maandag 15 augustus 2016

We gaan vandaag naar Cobh. Om 7.00 uur de koffers in de bus, 7.15 uur ontbijt. Net als gistermorgen in de reisleiderstoel (het parkeerterrein wordt afgesloten met een slagboom waar je een pincode in moet typen, maar die zit natuurlijk aan de rechterkant waar de Ierse en Britse chauffeur zit, aan de “verkeerde” kant voor de Nederlanders dus). Dus ik blijf even wachten en toets de code in zodat we door kunnen rijden. Bij aankomst in Cobh eerst een foto van het standbeeld van het meisje met haar twee broertjes (Annie Moore, Anthony en Philip) die naar Amerika geëmigreerd zijn.

Daarna in het Titanic-museum eerst een sanitaire stop, daarna het museum doorgelopen. Dit is niet alleen gericht op de Titanic, maar zo’n beetje alle stoomschepen die de haven hebben aangedaan. Waaronder een schip wat door een Duitse torpedo tot zinken gebracht is. Hierna het stadje ingelopen, ik kom uit bij een groot standbeeld. Hier staat een grote groep omheen met een Engelstalige gids, dus even meegeluisterd wat zijn verhaal is. De bovenste figuur is een engel, daaronder twee uitgeputte havenarbeiders/scheepsbemanning die de mensen van dit neergeschoten schip gered hebben.

Daarna ga ik naar boven naar de kathedraal. Een flink steile klim, maar de moeite waard. Een hele grote kerk in goede staat.

Daarna weer naar beneden, er zijn niet zoveel winkeltjes, maar voldoende om wat broodjes, drinken en een ijsco te kopen. Daarna op een bankje zitten aan de haven, in het zonnetje wat lekker brandt, chill! Bij de Euro Saver nog een zonnebril gekocht, die van mij zat ergens verstopt, maar met de felle zon is die nu wel nodig.

We houden nog een korte tussenstop bij een benzinestation (het restaurant “Josephine” waar we eerst heen zouden gaan bleek niet meer in bedrijf te zijn). Hier zijn toiletten, er is cappuccino en ijsjes te koop, dus een prima pit-stop. In de reisleiderstoel voorin de bus, zodat ik bij de tolpoorten kan betalen bij het hokje, de chauffeur kan dan blijven zitten. Mocht er de indruk ontstaan zijn dat in die tolhokjes alleen lelijke mensen zitten, in het eerste hokje in ieder geval niet, een hele mooie Ierse 🙂 Hierna gaan we door naar ons laatste hotel, het Carlton Hotel vlakbij Dublin. In ieder geval vlakbij de luchthaven. Regelmatig zien we grote vliegtuigen overvliegen. Een mooie kamer, platte tv in de muur, toilet, douche en bad! Even opfrissen, daarna eten. Ook hier weer goed voor elkaar. Salade, ditmaal voor de vis (hake, blijkt stokvis te zijn, Google is your friend!). Hierna nog wat gedronken en niet al te laat op bed.

Dinsdag 16 augustus 2016

Vandaag om 6.15 uur de bus inladen, we krijgen een lunchpakket mee. We vertrekken vanuit Ierland naar Engeland in de normale boot, dus geen 1 uur 50, maar 3 uren. Mooi op het buitendek gestaan bij het vertrek uit de haven. Flink wat wind, dus koud. We zien de Dublin (“Jonathan”) Swift in de haven liggen, de boot waar we de vorige keer mee gevaren hebben. Natuurlijk een foto gemaakt van dit schip wat we tegenkomen. Een collega developer, bro developer 🙂

Om 7.46 eerst maar een cappuccino. Tijdens de vaart wordt er nog iets met een helikopter gedaan (oefening?), dat heb ik gemist, ik zie hem alleen naast de boot opstijgen. In Engeland gaan we naar het plaatsje met de langste naam, Llanfairpwll­gwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Tijd om even een foto te maken van het bord naast de spoorlijn, wat frisse snoepjes ingeslagen bij het (grote!) winkelcentrum in deze plaats. Daarna rijden we door naar Hull. Iets voor Hull hebben we nog een korte tussenstop voor een sanitaire stop en een stop-and-go cappuccino. Bij de haven zien we dat we weer de pride of Hull hebben. Eerst paspoorten en identiteitskaarten verzamelen, deze moeten eerst naar binnen. We krijgen deze terug, samen met de boardings-card en de key-card. Bij het binnenrijden van de bus komen er 2 mannen van security in de bus die ook de paspoorten/id’s moeten zien. Daarna door het gebouw naar boven, door de overdekte loopbrug naar onze hut. Het eten is om 19.00 uur, het is al 18.50 uur… Ik ben weer het verzamelpunt, dus stel me bij de dame van ‘the Kitchen’ die het regelt voor als de personal assistant van onze chauffeur Kitty. Ik ga met de lift naar boven en kom daar stomtoevallig de missende 3 mensen tegen, dus terug naar beneden en een laatste keer genieten van het lopend buffet en deze keer een Becks biertje.

Na nog een biertje met Kitty gedronken te hebben en later in de pianobar nog een Stella Artois besluit ik mijn kooi op te zoeken. De klok mag tenslotte weer een uur vooruit…

Woensdag 17 augustus 2016

De tijden zijn wat gewisseld, dat zou ik nog aanpassen op mijn alarm, maar vergeten.. Dus om 6.15 uur piept mijn wekker en heb ik door dat ik meteen uit bed mag springen. Vanmorgen het scheren maar even overslaan. Nog een stukje brood met bacon en eggs en nog even boven op het panoramadek rondkijken. Eerst nog even buiten op het dek kijken, daar waait het flink! Daarna naar de 8e verdieping waar al een flink aantal van de groep zich heeft genesteld in de stoelen van de bar. Langzaam maar zeker is de groep compleet, na achten gaan we staan in de rij richting de uitgang en zijn we compleet en mooi op tijd weer bij de bus die buiten al klaar staat. In de hal nog even een foto gemaakt van het schilderij van Koningin Beatrix. Het is nu prinses, maar voor mij blijft ze de koningin.

We rijden in een mooi zonnig weertje naar de Starbucks de Meern in Oosterhout voor een stop-and-go cappuccino. Digitaal linkje: www.meetingcenterdemeern.nl Waarschijnlijk hadden ze niet zoveel mensen verwacht, want net als ik buiten in het zonnetje op een stoeltje zit mogen we terug naar de bus. We rijden door naar Urk, hier is het afscheidsdiner bij De Koningshof. Jan bedankt namens ons allemaal de chauffeur, hierna kunnen we aan de tomatensoep, gevolgd door de kalfsoester, andijvie, gebakken aardappeltjes en als afsluiter een lichte kwark met rolletjes chocolade en aardbeien. Dikke prima. Rond 14.45 uur in Leeuwarden, deze prachtige reis is nu echt ten einde.