post-header-photo

TRESFEST 2017 – Stockholm

Elk jaar gaan we met TRES een weekendje weg. In 2014 Ibiza, 2015 Barcelona, 2016 Nice en dit jaar Stockholm. Had ik al een maand ervoor via iTunes wat pod-sessies met how to learn Swedish in de auto, die kennis hebben we gelukkig niet nodig want je kunt prima Engels praten in Zweden.

Vrijdag 19 mei rond 6.00 uur weg om files te vermijden. Dat lukt, helaas heeft het vliegtuig vertraging waardoor we rond 11.50 uur vertrekken. Twee uren later landen we op Arlanda Airport, hier kan een klein gedeelte in de bus stappen, in de volgende bus is meer ruimte en stapt de rest in. 29 graden geeft de thermometer in de bus aan!

Bij het Eriksplan (plein?) stappen we uit en kunnen we met de rolkoffertjes naar het hotel lopen, ongeveer 10 minuten verderop. Koffer in de kamer dumpen en aansluiten bij een deel van de groep die al in het park in het gras zitten. Even terug naar de 7-Eleven supermarkt om een paar sixpacks halve liters te kopen en het met elkaar te delen want sharing is caring! Om de blikken zelf hoeven we ons niet druk te maken, deze hebben statiegeld, dus er hangt een zigeuner-omaatje om ons heen die de blikken krijgt/pakt. Na verloop van tijd lopen we de stad in, naar Supper Garden waar we een drankje nemen en ook even een sanitaire stop kunnen maken. Een half uurtje later vertrekken we en lopen over de brug richting het oude deel waar we bij pizzeria Michel Angelo gaan eten. Prima eten, veel van de collega’s gaan hier de volgende dag nog een keer eten.

een drankje in het park

Hierna zouden we een pub-crawl doen, maar dat mislukt omdat we zo’n grote groep hebben. Uiteindelijk splitsen we wat op, gaat een gedeelte naar een dakterras, ik loop eerst terug naar het hotel. Dit weekend heb ik storingsdienst, dus rugzak met laptop mee, maar dat gaat tot 22.00 uur, die wil ik nu wel kwijt. Weer terug lopen naar het gebouw met het dakterras, maar dat is vol, dus ik mag er niet meer heen. Later hoor ik dat ik niet zoveel gemist heb, lange wachtrijen voor de bar en de muziek stelt ook niet veel voor. Ik loop terug naar Supper Garden waar het nog erg druk is, maar aan de bar nog wel een paar vrije krukken zijn. Biertje, mensen spotten en chillen op de muziek van de DJ die op zijn mac-bookje goede muziek mixt. Na deze lange dag toch moe en startende hoofdpijn, dus gekozen voor de slimme optie: terug naar het hotel en slapen. Het hotel is trouwens het Generator hotel, dikke prima!

Prima hotel!

Prima bedden, dus een rustige nacht gehad, helemaal fit als ‘s morgens rond 8.30 uur de wekker gaat. Muntje inleveren en je bestelling opgeven, je krijgt een pollepel met nummer mee waardoor degene die het eten rondbrengt kan zien dat de bestelling voor jou is. We vertrekken naar een paar straten achter ons: vespa-tour bij Vespa Stockholm! We gaan in 2 groepen van 12 personen (6 bestuurders, 6 achterop) en volgen de route op de TomTom. Positieve reacties van de mensen in de stad als we (toeterend) voorbij scheuren. Eerste tussenstop is bij een grote tuin met kassen, tulpen en ander spul. We zitten hier op een terrasje. De koffie is redelijk, anderen hebben een flesje met appelsap en andere sappen, zonder conserveermiddelen en dergelijke. Het schijnt erg apart te smaken…

We rijden langs een grote kermis-achtige locatie (Gronalund), langs het Abba-museum en andere delen van Stockholm. We eten bij Bistro Boheme waar we met zijn 4-en aan de tapas zitten. Smaakt prima! We doen nog een deel van de andere route en zijn rond 16.00 uur weer terug bij de verhuurlocatie. We kunnen doorlopen naar de icebar bij het Icehotel Stockholm. Je krijgt een soort bonten poncho over je heen gegooid en je kunt naar binnen. Net voor het naar binnen gaan check ik in via Swarm en zie daar als opmerking dat het een leuk iets is voor een kwartiertje, maar dat het een kleine ruimte is en je dan ook wel uitgekeken bent. En dat is waar. Het is een leuke gimmick, in de kou, muntje inleveren voor een drankje Electricity, Tequilla met triple sec en limonade. Hierbij nog even de keuzekaart zodat je van tevoren alvast weloverwogen je keuze kunt maken! Aan de poncho hangen wanten en dat is een goede zaak, je krijgt je drinken namelijk ook in een glas van ijs aangeboden. Die kou voel je zelfs door je wanten heen. Als je je drankje op hebt, foto’s met de groep gemaakt hebt en op de troon van ijs hebt gezeten is het tijd om weer naar buiten te gaan.

doet u mij die maar

Marco, Jeroen, Jan, Rene en ik gaan de stad in, bij Urban Deli nog even op het dakterras, 9e verdieping. Mooi uitzicht over de stad, alleen had het een tikje minder mogen waaien. Plastic flesjes bier voor de verandering. Ik had van tevoren bij het GWK Zweedse kronen aangeschaft, maar hier kun je alleen met je pinpas betalen. Let wel, zonder je pincode in te voeren, en dat gaat bij mij allemaal goed, maar mocht je dus op vakantie gaan, doe misschien even navraag bij je bank of het ook bij jou werkt. Hierna loop ik de stad weer in om me bij het andere groepje te voegen.

DJ, Gerard, Pieter, Jeldert en Marije staan me al op te wachten bij de plek waar een tijdje geleden die gek met de vrachtwagen door de winkelstraat gescheurd is. Hier hangen allemaal post-its. Wij lopen verder de straat komen uit bij de Irish pub, The Auld Dub. Een burger met patat. Het is veel, het is nogal vet, je kunt het zout op de patatten zien zitten, maar het smaakt mij best. En ook de serveerster ziet er lekker uit. Na met DJ en Gerard nog blackjack gespeeld te hebben (en surprise, de bank heeft gewonnen) wordt het tijd om bier te drinken en naar de muzikanten te luisteren. Twee gozers met gitaren, waarbij er een wel wat van Eric Corton heeft. Ook de rest van TRES weet onze locatie te vinden, dus de sfeer komt er goed in. Nog iets te weinig naar de zin van een nogal gezette dame die ons van de banken af probeert te krijgen. En nog een commando van de verkeerde kant die in gesprek probeert te raken met een van onze stagiaires die daar niet van gediend is. Zo’n avond is het. Epic. Met een paar collega’s loop ik terug naar het hotel, het is mooi geweest.

sfeermakers!

Zondag 21 mei, de laatste dag. Wederom de wekker om 8.30 uur. Meteen de spullen maar in de kluis gelegd. Vervolgens lopen we met een groepje naar een halte voor een hop-on, hop-off bus. We kopen een kaartje bij waarbij je ook met de boot kunt, bij onze Caribean European “Issaac K”. Een mooi ritje door Stockholm, deels langs stukken waar we ook met de vespa langs gereden zijn. Door een tunnel, nog naar de haven waar toeristen weer in hun cruiseschip kunnen gaan. We stappen af en lopen naar een pleintje, hier zijn ze aan het volksdansen. We schuiven aan op het kleine terrasje van Chokladkoppen. Ik neem een Corona, Pieter en Anne een koffie+cola en we nemen allemaal een bord pasta. Hierna lopen we met ons drieën naar de boot. Daar komt een kink in de kabel, het kaartje is voor hop-on, hop-off op de boot, maar je kunt er niet een rondje mee varen. Dat kost extra. Amme-hoela, want we hadden al extra betaald voor onze kaartjes. Niet meer het water op, maar richting een hardrockcafé (Pub Anchor) waar we op het terras kunnen zitten en muziek van Volbeat, Iron Maiden, ACDC en andere toffe muziek wordt gedraaid. Regelmatig rijden er auto’s die iets boven ons budget liggen voorbij, dus voldoende afleiding.

Na verloop van tijd lopen we richting hotel, halen we de koffers uit de kluis en lopen naar de bushalte. Daar zit al een vrouw van het busbedrijf. Weer een paar van onze groep in de eerste bus en in de tweede bus past de rest. Busrit loopt voorspoedig, de vlucht ook. Rond 21.40 uur landen we op Schiphol. Rond 23.30 uur ben ik thuis. Dat is wel eens later geweest! Wederom een zeer geslaagd uitje, ik had nog wel meer willen zien, maar dat is dan een goede reden om later nog eens naar Stockholm te gaan, een prachtige stad.