post-header-photo

Join the Xamarin Alliance and get a Mobile App Developer Diploma

11 april 2016 kreeg ik een mail van Microsoft Nederland, door een aantal opdrachten uit te voeren kun je een Mobile App Developer Diploma krijgen. Omdat ik nog steeds niets met apps gedaan heb en dat al jaren wil doen, is dit natuurlijk de perfecte manier om er mee te starten.

23 april, 00:15 uur van start. De eerste opdracht aangeklikt: linkje. Dit is een redelijk simpele opdracht, het zijn de stappen om Xamarin op je computer te installeren. Visual Studio Community 2015 heb ik al op mijn pc, ook Xamarin had ik toen bij installatie al aangevinkt. Vervolgens VS2015 opstarten en via de Tools-Options scannen of er een update van Xamarin is. Is inderdaad zo, stable version 4.4.0.34 staat klaar. Deze downloaden (dat duurt even), dus ik kan deze pagina nog even doorlezen. Onder Windows kan ik dus aan de slag met Windows en Android-apps, maar wil ik wat met iOS apps doen, dan werkt dat alleen vanaf de mac. Een goede reden om dan eindelijk die update naar Sierra door te voeren. De download op Windows duurt nogal lang, ook het bijwerken naar macOS Sierra zit rond de 30 minuten, dus als die stappen klaar zijn, is het al bijna 01.15 uur, tijd om te gaan slapen.

24 april, 19:25 uur. Nogmaals VS2015 opstarten, nog maar even op updates controleren. Ik had verwacht bij te zijn, maar nee, nu nog Xamarin Workbooks en Inspector 1.2.2 downloaden en installeren. Dat gaat rap, op mijn mac inmiddels de installatie van XCode gestart. Die stond er in het verleden al op, maar nadat ik er een SSD in geplaatst heb, is er met die pc niet zoveel meer gedaan. Terwijl die download / installatie staat te rammelen, ga ik door met stap 2.

Stap 2 is dat je naar de Github-pagina gaat en daar het project download, tenminste als je niet zelf een app van scratch wilt opzetten. Deze stap voer ik dus uit, je download een ZIP-bestand van rond de 10 MB. Als je deze uitpakt, zie je dat uit een 6-tal “challenges”-submappen bestaat. We gaan door naar stap 3.

Stap 3, open het project. Ik open in Visual Studio de map challenge 1, maar krijg daar geen solution-file te zien. Ja, even via explorer controleren, je moet even een paar paden dieper gaan: Challenge 1\src\XamarinAlliance. Bij het openen van het project krijg je meteen de wizard te zien om verbinding te maken met een agent op een Mac, zodat je voor iOS een app kunt maken. Dit sluit ik eerst even af en zet het universal windows app project op “standaard”.  Nou, dat builden lukt dus niet, 9 fouten. Onder andere een warning dat ik een verouderde Java-versie draai, nu nog 1.7.0, vanaf 1.8 wordt ondersteund. Dat was te verwachten, ik wordt er helemaal leip van dat iedere keer als je je computer opstart er wéér een update klaar staat. Maar goed, om dit te laten werken, dan eerst maar bijwerken. 62 MB downloaden en installeren. Foutje, dat was de runtime-omgeving, het gaat om de SDK die je moet downloaden, dat kan hier. Een dikke 198 MB downloaden… Na installatie nog de foutmelding, eerst de pc maar opnieuw opstarten…

Na opnieuw opstarten is het nog niet goed. Even via Google gezocht en kwam hier uit: linkje. Deze hulp-pagina van Xamarin toont waar je de java-versie in kunt stellen. Als ik de java-installer nogmaals opstart zie ik deze geïnstalleerd gaat worden in c:\program files. De oude 1.7 versie staat in c:\program files (x86). Aangepast en nu gaat het ineens een stuk beter. Geen foutmeldingen meer, build gelukt. Vervolgens debuggen met een simulator, dat lukt. Wel de opmerking dat “geduld een schone zaak is”, want man, man, man, wat is dat traag. Hierna het Universal Windows Project als standaard ingesteld en de simulator gestart. Dat is stoer, want dan opent er zich gewoon een soort RDP-achtig scherm met je huidige Windows waar het project in draait. Dan is er nog één versie, het iOS project. Mijn mac moest eerst nog een OS-update, 1.9 GB bestand downloaden, installeren en nu de melding dat er nog 15 minuten gewerkt wordt, daarna kan ik pas xcode installeren (4.5 GB).

25 april, xcode staat op de mac, vervolgens ga ik xamarin op de mac installeren. Dat duurt even, want ook daar mag dan nog weer 4.3 GB voor gedownload en geïnstalleerd worden.

26 april, kijken of we het laatste item kunnen uitvoeren, namelijk het project in Visual Studio op mijn Windows PC starten en dan het iOS-project, dus waarbij je onder water via SSH verbinding maakt met Xamarin op je MAC. Als je “debug” in Visual Studio klikt, start het op je MAC. Dat werkt dus niet, eerst al dat geen verbinding gemaakt kan worden. Dat blijkt de antivirus/firewall te zijn die de boel te goed dichttimmeren. Nadat dit opgelost is bij het compilen een vage melding over een root assembly conflicts with an other assembly. Na wat zoeken kom ik op uit op het forum, waaruit blijkt dat de versie van Xamarin een bug heeft en je hem alleen maar hoeft te updaten naar de meest actuele stabiele versie. Keer ik terug naar mijn mac, zie ik dat Xamarin nog open stond en net al die updates gedownload heeft, hoef alleen nog maar even het update-proces te doorlopen. 

xamarin-windows-mac

Deze challenge leek niet zo moeilijk, de boel installeren en “gewoon” een bestaand voorbeeldproject van Xamarin starten. Maar dat valt dus tegen, al die dingen die je moet installeren, je ziet dat ik 4 dagen nodig had, en nog zoveel andere dingen te doen. En nu had ik nog het voordeel dat ik zelf Visual Studio al op mijn pc had staan. Dus deze badge heb ik verdiend! 

Xamarin-Alliance-badge-1