post-header-photo

Golden Earring en de gefrustreerde link-klikkers

De titel van dit bericht klinkt bijna als de titel van een Suske en Wiske-album. Woensdagavond 25 januari zie ik een post voorbij komen van Cesar Zuiderwijk, vanaf 21.00 uur is er al een voorverkoopmogelijkheid voor het concert van de Golden Earring in de Ziggodome op 9 december dit jaar. De officiële verkoop start op zaterdag 28 januari. In 2014 heb ik de mannen “unplugged” gezien en beluisterd in de Lawei: blog-post. In 2016 heb ik meerdere concerten van verschillende muzikanten bezocht, waarvan Waylon het laatste concert was, dit concert van de Earring lijkt me een mooie afsluiter voor 2017!

Donderdagavond klokslag 21.00 uur (nou ja, iets eerder) zit ik klaar om naar de link te gaan. Bij het artikel staat deze link: http://www.ticketmaster.nl/event/golden-earring-back-home-in-the-ziggo-dome-tickets/181581

Maar daar gebeurt dus helemaal niets. Nog steeds de melding dat zaterdag de verkoop start. Ga ik naar het Facebookbericht, zie ik dat die voor 21.00 uur op woensdag gepost is, dus ik sla mezelf voor mijn hoofd, want die voorverkoop is woensdag dus al geweest. Dat voeg ik ook nog even als reactie toe met de opmerking dat ik dan zaterdag wel een poging ga wagen. Maar… daar reageert iemand snel op, want die voorverkoop is dus wel deze donderdag, een aantal keren in de reacties door de beheerders van de Facebookpagina bevestigd. Dus nog maar eens de link aanklikken. De browser sluiten. Andere browsers proberen. Op je iPad proberen. Maar het werkt allemaal niet.

Er zijn meer mensen die zo reageren. Omdat er ook gesproken wordt over “linkjes in e-mails” begin ik bijna te denken dat het alleen voor de fanclub-leden is, maar dat is dus volgens het artikel (en de reacties van de beheerders dus niet zo). Hun standaard antwoorden zijn: opnieuw proberen, meer naar beneden scrollen en “we zien wel flink wat orders binnenkomen”.

Anderhalf uur later geef ik het op. Ondanks hun opmerkingen werkt het echt niet. De orders moeten dan afkomstig zijn van de mensen die een e-mailtje ontvangen hebben met een andere link. Ik sluit de pc af, aan het eind van de avond nog even gekeken, ik zie dat er mailtjes uitgewisseld worden en vraag of iemand mij ook de mail wil doorsturen. En ja, Tamara van der Sman stuurt een mail naar mij door. Die mail heeft zij gekregen van Alain Duquesnoy, die de mail gekregen heeft van Marja de Jong.

Donderdagmorgen doorgeklikt op die link en ja, meteen krijg je de mogelijkheid om kaarten te kopen. Heb zo mijn betaalmogelijkheden niet bij de hand, maar Ticketmaster biedt ook “achteraf betalen” via Klarna aan. Die kende ik niet, ik ken alleen Afterpay, maar ook dit werkt prima. Kaartje besteld, ik heb de mail met mijn ticket. Woot!

Omdat de verkoop nu bezig is (of als je dit leest geweest is), kan ik nog wel even delen hoe het werkte. In de mail staat een link naar de website van de Golden Earring:

http://golden-earring.nl/mymail/22523/
9168be4a7db4eccaeaf6d3b8ba602bb9/
aHR0cDovL3d3dy50aWNrZXRtYXN0ZX
IubmwvZXZlbnQvMTgxNTgxP0NMX09
SSUdJTj1PUklHSU42

Deze stuurt je door naar de website van Ticketmaster met de volgende URL:

http://www.ticketmaster.nl/event/181581?CL_ORIGIN=ORIGIN6

Even wat getest, die waarde CL_ORIGIN=ORIGIN6 zorgt ervoor dat de mogelijkheid om tickets te kopen actief wordt. Roep je de URL aan zonder het deel achter het vraagteken dan krijg je de pagina te zien die meldt dat de verkoop pas zaterdag start.

De vraag is of Facebook het probleem veroorzaakt heeft. Even getest door dit linkje in een post te zetten die alleen ik kan zien. De URL blijft netjes in stand en het gaat dus gewoon goed. Het lijkt er dus op dat de beheerders van de pagina van de Golden Earring zelf waarschijnlijk al een keer op een goede link geklikt hebben (hadden nog een cookie), want als je dan naar de link van het artikel gaat, dan zie je ook nog steeds de verkoopmogelijkheid.

Conclusie? De Golden Earring is nog steeds vet populair. En terecht. Trek jezelf als IT-er eens in twijfel als er meerdere meldingen binnen komen dat “iets” niet werkt. Als 1 klant het zegt, kan het aan de klant liggen. Maar als er meer dan 10 mensen melden dat het ondanks alle pogingen niet werkt, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen dat er misschien “toch” een probleem kan zijn.  Zelf ook wel eens gehad dat ik vergeten was dat er een IP-blokkade in een .htaccess bestand ingesteld stond. Iemand anders kon met geen mogelijkheid in de wordpress-admin omgeving inloggen. Toen bleek dat dit testdomein in een submap onder mijn hoofddomein zat, waardoor het .htaccess bestand van het hoofddomein ook automatisch voor alle subdomeinen geldt…. oeps. Fouten maken is menselijk, het kunnen toegeven dat er iets fout gegaan is, dat is geen schande. En doordat de fans elkaar geholpen hebben (dankzij het doorsturen door Marja zijn er nu in ieder geval 3 mensen extra in het bezit van kaartjes) overheerst toch het positieve gevoel. Nu al zin in dit concert! 🙂