Fietselfstedentocht 2013 – training 1

Een tante en wat ooms hebben de fietselfstedentocht uitgefietst en omdat ik zelf ook redelijk vaak op de fiets zit (met mooi weer) spoorden collega’s (die hem ook rijden) me aan om me in te schrijven voor de fietselfstedentocht. De kaart ontvangen, dus ik mag mee doen! Alleen… mijn maximum afstand die ik (op een mountainbike) gereden heb is 100 kilometer. De fietselfsteden is 240 kilometer, dus daar moet ik nog voor oefenen. Helaas is het weer begin 2013 winters en slecht, dus afgelopen zondag, 14 april 2013, heb ik de eerste oefensessie gestart.

Zondag 14 april 2013, 13.00 uur. Ik vertrek. Had eigenlijk om 12.30 willen opstappen, maar was nog even achter de pc bezig en dan ben je gauw een half uurtje verder. Het zij zo. De voorspelling van Piet Paulusma is 20 graden en een zuidenwind. Ik ga dus naar Gaasterland, dan heb ik de terugreis mooi de rug in de wind en kan ik rustig aan naar huis toe. Tenminste, dat is de bedoeling.

Het weer laat me wat in de steek. Twintig graden is het niet (voelt wel warmer aan dan wat het geweest is), de wind is een flink harde wind uit het zuidoosten (meer naar het oosten dan het zuiden). Het begin is voorspoedig. Via Aegum naar Reduzum, aan de verkeerde kant van een auto langs fietsen omdat ik geen zin heb mijn voet uit het pedaal te halen en door naar Dearsum en Sneek. In Sneek word ik even afgeleid door 2 jongedames die elkaar kussen (focussen Durk, je ziet vast met je klikpedalen, dus doortrappen!). De stoplichten gaan op groen, dus ik hoef niet af te stappen en bekijk dan even hoe ik ga fietsen.

Van Jenny (ex-collega) heb ik een boekje “fietsroutes in Friesland” gekregen omdat ik haar geholpen had om de draadloze printer aan de praat te krijgen. Thuis even op papier afgedrukt, dus die pak ik erbij. Onderweg zijn wel elfstedenroute-bordjes, maar het is toch wel handig om ook zelf te zien hoe de route gaat. De officiele route gaat richting Joure, maar dan wel met een afslag naar Oppenhuizen en nog een route die ik niet helemaal kan volgen. Maakt niet uit, ik besluit door te fietsen naar Joure. Onderweg door meer racefietsers ingehaald, waarbij ook nog door een dame die 1 of andere witte korte broek over haar lange broek heen heeft. Bij herten heb je dat de moeder-hinde een witte staart heeft, de spiegel, waardoor het jong haar altijd kan volgen. Dat idee krijg ik hier ook bijna. Ze stopt net voordat we Sneek uitfietsen, pakt de fietspomp, banden lijken niet leeg, maar zullen vast wat meer opgepompt moeten worden.

Ik fiets door naar Scharsterbrug en Sint Nicolaasga. Mooi los staand fietspad. Vanaf huis heb ik Volbeat al op mijn ipod, nu begint het me op te vallen dat ik nummers al voor de 2e (of 3e?) keer hoor. Die lijst had iets langer moeten zijn. Rond 15.30 uur ben ik in Sloten. Mooi binnendoor door een smal straatje. Ik zie het bordje een andere kant op wijzen, maar ik besluit door te fietsen naar Wijckel. Vervolgens door naar Balk. Daar zie ik wel weer een bordje, later raak ik de route weer even kwijt. Ik stap even af, neem wat slokken water en besluit om door te fietsen, onder een tunnel door. Op naar Rijs. Ik zie ergens een afslag naar Nijemirdum die ik volgens mij had moeten hebben, maar het loopt al naar kwart voor vier, mijn kilometers rijd ik toch wel, dus ik fiets door. Als ik me niet vergis zijn we hier met onze solextocht van Coolminds ook langs gegaan. Er vallen een paar druppels, dus ik ben al bang dat het ook nog gaat regenen, maar gelukkig blijft het droog.

Stavoren

In Rijs sla ik af naar rechts, op naar Stavoren. Door Hemelum en Warns. Bij Stavoren (Starum) kan ik de zee zien. Het is rond 16.30 uur. Het wordt al later, maar hier houd ik even een break. Mijn eerste capri-sonne wordt hier opgedronken, 5 minuutjes rust. Je hebt hier een verhoging, als je eroverheen bent kun je de zee zien. Een vrouw met 2 kinderen gaat daar naartoe. Dat duurt even, want je hebt van die hekken waar je je fiets tegenaan kunt zetten. De dames gebruiken ze als rekstok, dus het duurt even voordat ze het hek doorgaan. Ik denk dat het water rechts van me, dat daar de elfstedenschaatsers overheen gaan, zal ik waarschijnlijk ook gezien hebben toen Ben v.d. Burg zijn elfstedentocht schaatste.

Goed, we zijn er nog niet, dus doorfietsen. Via rustige paden op naar Hindeloopen. Prachtig gezicht is dat trouwens, dat je ineens de toren voor je ziet. Ook hier ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak, dus eerst fiets ik Hindeloopen in, op een rustig deel ga ik om met mijn fiets (ja, klikpedalen… daar wachten we al op), maar bij het omvallen ben ik al losgeklikt, dus ik sta weer snel op en fiets door. Door Hindeloopen weer terug. Het is nu 17.07 uur, en ik moet zeggen dat de restaurantjes die ik zie me wel aanlokken…

Maar we gaan door. Op naar Bolsward. Eerst door Workum heen en dan houd ik even pauze, op het papier kijken waar ik nu langs moet. De borden voor de grote weg tonen wel “Bolsward” en “Leeuwarden”, maar kan ik hier ook linksaf slaan? Een vrouw die ik voorbij gefietst ben ziet me twijfelen en vraagt waar ik heen moet. Ze zegt dat ik hier wel af kan slaan, dan ga ik de goede kant op. Prima!

Rond 18.00 uur ben ik in Bolsward. Eerst maar even naar huis bellen waar ik nu ben… en het nog wel even kan duren voor ik thuis ben. Hier ga ik even zitten en drink ik mijn 2e capri sonne op. Dat waren mijn drankjes. Nog een flinke afstand voor de boeg, dus de kaart nog eens bekijken wat de kortste route is en doorpeddelen.

Via Hichtum naar Wommels (daar weer even stoppen om wat water te drinken), door naar Easterein. Daar leg ik ook nog een dubbele afstand af, een fietsersbordje verwijst me via het Skrok/Easterein, maar dat is wel een heel toeristische route tussen de weilanden (en bijna op het erf bij een boerderij waar de kinderen aan het trampolinespringen zijn). Voor Restaurant en Partycentrum Noflok gestopt en mijn kaart nog eens gecheckt. De tonnen met vuur staan buiten, lijkt me wel eens gezellig om daar nog eens te gaan eten. Maar eerst… terugfietsen, want ik zat al de goeie kant op.

Bij Itens sta ik even stil, nog maar ff checken. Vermoeidheid begint nu toch wel te komen. Een paar racefietsers scheuren me voorbij, achteraan fietst een leuke jongedame die naar me lacht en hoi roept. Goh, dat testosteron begint meteen te borrelen en ik spring weer op de fiets.  Het is inmiddels al 19.17 uur. Mijn inschatting voordat ik deze tocht begon was dat ik rond 19.00 / 20.00 uur thuis zou zijn, maar het wordt dan toch wat later. Ik fiets door naar Wiuwert en sta dan in dubio. Qua afstand is het verstandig om richting Dearsum te gaan en door naar Reduzum, maar Easterwierrum is verleidelijk, omdat ik de toren kan zien en ik iets meer de wind in de rug heb. Toch maar voor de korte route, dus tegen de wind in, op naar Reduzum.

Daar ben ik dan om 20.16 uur. Uitgeput stort ik neer op een bankje en bel even dat ik in de buurt ben. Even bij komen (heb nu ook best wel honger), dus 6 minuten onderuit hangen op het bankje en dan toch maar weer op de fiets. Zoeken naar een fatsoenlijke houding, want ik weet niet zo goed meer hoe ik moet zitten. Om 20.32 uur op de kruising met Aegum/Idaard nog even naast de fiets gestaan en daarna toch gaan zitten en doorfietsen. Bij Aegum nog even een foto gemaakt van de ondergaande zon. Het was nog niet zo donker als je mag geloven als je de foto ziet, maar het had niet veel langer moeten duren. Om 20.50 uur ben ik thuis. Eerst een tosti, sinaasappel en cup-a-soup, afgesloten met heerlijke stracciatella vla. Daarna een verfrissende douche en nog even lezen in mijn boek van de bibliotheek. Dit was een goed begin!

Aegum

Aegum – zonsondergang

Het verloop van deze training kun je bekijken op: