post-header-photo

Trendship 2016

Was TRES vorig jaar nog de main partner van Trendship, dit jaar is er een stapje terug gedaan. De main partner is nu Noordz, maar TRES heeft (natuurlijk) nog steeds een groot aandeel in dit event. De website beheren, de gadgets regelen voor de playground, Jan Willem die de onderdelen aan elkaar praat en nog veel meer. Dit betekent wel dat we als werknemers van TRES “zo” naar het event kunnen gaan, dus geen stoelen klaar zetten, met spullen sjouwen, maar ‘s morgens gewoon werken en na de lunch naar Sportstad Heerenveen.

Vorig jaar stond het podium in het midden, ditmaal staat er tegen de zijkant één groot podium. En dan ook echt groot. En daar achter een groot scherm. En dan ook echt een joekel van een scherm!

pepper-en-janwillemdevries.png

Volle bak, vooraan waren nog een aantal vrije plaatsen (dit klinkt bijna als een hit van André Hazes), hier met een paar collega’s gaan zitten. Dankzij het scherm kun je de spreker ook hier goed zien. En als ik erover terugdenk, valt me op dat de sprekers prima te horen waren, audio en beeld zijn dus dik in orde. De show wordt niet afgetrapt door Jan Willem… maar door een robot met de naam Pepper. Pepper doet het goed, maar gelukkig komt Jan Willem het podium op om de rest van het intro samen met Pepper te doen.

sander-duivestein.png

 

Hierna komt de eerste spreker het podium op, Sander Duivestein, “toekomstverkenner, auteur en adviseur”. De beste man had iets van rond de 140 slides en gaat dit in een half uur behandelen, oftewel, we gaan direct in up-tempo van start! Een bespreking van wat er allemaal gebeurt. Selfies, project X, de verschillende werelden virtueel/real-life, die eigenlijk al volledig geïntegreerd zijn. Kinderen die niet meer weten wat een lp is, die het concept radio niet meer begrijpen (als je streamt kun je het nummer continu herhalen, bij een normale radio-uitzending kan dit niet). De technologie gaat steeds sneller. In 2020 is iedereen verslaafd aan informatie. Als ik sommige “kids” zie zijn deze nu al 24/7 verbonden met hun mobieltje. Voor bedrijven geldt, het is veranderen of verdwijnen. Je moet met nieuwe technologieën aan de slag gaan, verandering is de enige constante. Chatbots en persoonlijk assistenten zijn de huidige technologieën waar je wat mee moet doen. Het bespaart je tijd. Sander heeft eerder een presentatie gehouden die iets uitgebreider is dan deze bij Trendship en is op Youtube te bekijken:

Na dit spervuur even een korte break, Jan Willem spreekt met Marco over Trendship en wat we daarmee willen bereiken.

marco-van-der-voorn-initiatiefnemertrendship.png  quintin-schevernels.png

Dan is het tijd voor de tweede spreker, Quintin Schevernels, “serial entrepreneur, auteur en coach”. Zijn boek (suits and hoodies) komt ter sprake en redelijk wat open deuren. Mooi ook dat hij aangeeft dat hij startte als een “suit”, dus in pak, met een samsonite koffertje en later in een “hoodie” kan werken. Tijdens mijn studietijd studeerde ik eerst voor accountant (dus in pak met Samsonite koffertje naar Moret, Ernst en Young om een stageplek te bemachtigen, inmiddels als IT-er in t-shirt of overhemd + spijkerbroek naar het werk). Een verhaal over start-ups, hoeveel er falen en eigenlijk geen duidelijk doel hebben. Do one thing well!

joanne-hoekstra-eventmanager.png

Jan Willem neemt met Joanne, event-manager, door met wat er op de playground staat en een aantal statistische gegevens.

professor-costas-markides_01.png  professor-costas-markides_02.png

En dan de laatste spreker, professor Costas Markides, “best-selling auteur en professor Strategie en Entrepreneurship”. Een oudere man in pak, met een powerpointpresentatie die erg basic is. Witte achtergrond, teksten. Stukje word-art. Dus je denkt, “dit wordt dus helemaal niets”. Nou, vergeet het maar. Hoewel ik Sander heel goed vond, is deze professor mijn favoriete spreker. Een goed verhaal (voorbeeld van Uber, waarbij het eerst een kleine partij is, maar later zo groot dat het jouw business overneemt). Het voorstellen als een bedreiging, maar ook als een kans. En dat je niet naar jouw klanten moet luisteren, maar juist naar andere klanten. Het protectionisme wat het eigen bedrijf de nek om kan draaien (nespresso, wat een bedreiging is van de afdeling poederkoffie), het binnen je eigen kaders blijven bij nieuwe ontwikkelingen (Kodak die een digitale camera maakt… maar wel op basis van filmrolletjes).

thankyouandgoodluck.png

Zijn laatste slide bevat een positieve afsluiting van het presentatie-deel van deze middag: “Thank you and Good Luck!”.

op-naar-de-playground.png

Hierna gaan we naar de playground waar we een drankje nemen en een rondje maken langs de gadgets.

tesla-model-x-binnenkant.png  tesla-model-x-vleugeldeuren.png

Een mooie Tesla (net als bij een vorig jaar verbaas ik me over de joekel van een i-pad die in de auto ingebouwd is). Een hoog gehalte Virtual Reality waardoor je ook actief wat kunt doen. Heel goed! Want andere jaren stond je te luisteren of even rond te kijken en dan “had je het wel gezien”. Zo is er een stoel met balken, bril op en je zit vervolgens te schommelen in een kerk.

virtueel-schommelen-in-de-kerk.png  microsoft-hololens.png

YP Your Partner staat met de Microsoft HoloLens op de playground. Ook de bril op. De juiste bewegingen met je vingers maken en je kunt een menu oproepen. Hierna kun je objecten in de ruimte plaatsen (een balletdanseres, een astronaut, een spaceshuttle) en er omheen lopen. Vervolgens verplaatsen. En de animatie starten. Ook krijgen we informatie waar het voor gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij lichtmasten waarbij je meteen kunt zien hoe lang een lamp al aangesloten is e.d.

Ook is er de bril van de Oculus Rift. Ooit bij Coolminds al opgehad in de achtbaan, ook deze keer een ritje in de achtbaan gemaakt. Was een iets andere achtbaan. Dit keer niet zitten, maar staan. Koptelefoon op om het omgevingsgeluid wat weg te drukken. Het is en blijft een leuke ervaring, want je beweegt automatisch echt mee met de loop van de baan. Ik hou me nog goed staande, maar collega’s beginnen flink heen en weer te zwalken, maar goed dat de medewerker erbij blijft om je in positie te houden. Als ik de bril weer af doe en het rondje afmaak kom ik onderweg Pepper ook nog tegen.

pepper.png

Mooi de tijd om tussendoor nog bij te praten met mijn ex-collega Erik Bakker, bij het binnen lopen ook mijn voormalig collega’s die bij Webwijs werken gespot en de hand geschud.

Op LinkedIn kom ik nog een bijdrage tegen van Laurens Snoek, waardoor ik ook zie wie er in de ochtend gesproken hebben, onder andere Martijn Aslander en één van mijn leraren bij de opleiding Hogere Informatica Jaap van der Loosdrecht.

Eindconclusie is dat het dit jaar een interessant en afwisselend programma was, een mooie playground. Net als vorig jaar de conclusie: “volgend jaar maar weer”! Complimenten voor de organisatie!

Er is een korte after-movie gemaakt, zo kun je een indruk krijgen van hoe het was, of als je er bij was nog een keer terugdenken aan deze geslaagde dag! Overige informatie kun je op de website bekijken: http://www.trendship.nl/

 

Trendship – Aftermovie 2016 from Another Motion on Vimeo.